انواع بیمه باربری و خسارات تحت پوشش آن

انواع بیمه باربری و خسارات تحت پوشش آن

بیمه باربری و رشته حمل‌ونقل کالا، پوششی است که شرکت بیمه‌گر در مقابل حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذار و مطابق مندرجات بیمه‌نامه، متعهد می‌گردد درصورتی‌که کالای بیمه‌شده در مسیر حمل و جابجایی از مبدأ تا مقصد به علت یکی از خطرات مندرج در بیمه‌نامه دچار خسارت و یا زیانی گردد و یا بیمه‌گذار مطابق قوانین بین‌المللی متحمل پرداخت هزینه‌هایی گردد، زیان و خسارت وارده را جبران کرده و کلیه هزینه‌های مرتبط را بپردازد. همچنین مطابق مندرجات بیمه‌نامه ممکن است زیان و خسارت وارده به اشخاص ثالث را هم شامل گردیده و تحت پوشش قرار دهد.

بیمه باربری
بیمه باربری

در برخی واقع برای حمل کالا در مسیر ممکن است که از چند نوع وسیله نقلیه جهت حمل استفاده گردد، متناسب با نوع مسئله نقلیه لازم است که بیمه‌نامه مربوطه تهیه و صادر گردد. بیمه‌های باربری در سه حوزه ذیل دسته‌بندی می‌گردند:

بیمه حمل‌ونقل زمینی:

بیمه حمل‌ونقل زمینی بیمه‌ای است که در آن شرکت‌های بیمه‌گر متعهد می‌گردند، بار و یا کالای بیمه‌شده در مسیر حمل‌ونقل که از طریق جاده به انجام می‌رسد را در مقابل خطرات ناشی از حمل‌ونقل در طول مسیر از زیان و خسارت احتمالی بیمه نمایند و تحت پوشش قرار دهند. بیمه‌نامه‌های حمل‌ونقل زمینی در گروه‌های مختلف حمل‌ونقل زمینی صادر می‌گردند.

بیمه‌نامه حمل‌ونقل زمینی بارهای ترانزیتی، بیمه‌نامه حمل‌ونقل زمینی بارهای صادراتی، بیمه‌نامه حمل‌ونقل بارهای داخلی، بیمه‌نامه حمل‌ونقل زمینی بار و کالا شامل مشخصات کامل نوع بار، نوع وسیله نقلیه، میزان حق بیمه، فرانشیز و سایر شرایط مندرج در قرارداد بیمه‌نامه است.

بیمه حمل‌ونقل هوایی:

بیمه حمل‌ونقل هوایی نوعی از بیمه باربری است که در آن شرکت‌های بیمه‌گر متعهد می‌گردند در صورت زیان و یا خسارت وارده به باری که توسط سیستم حمل‌ونقل هوایی و هواپیما حمل می‌گردد. کلیه زیان و خسارات وارده را جبران نمایند.

بیمه حمل‌ونقل دریایی:

بیمه باربری دریایی نوعی قرارداد بیمه حمل‌ونقل است که به‌واسطه آن شرکت بیمه‌گر، متعهد می‌گردد بار و یا کالای حمل شده را در مسیر حمل‌ونقل تحت پوشش زیان‌ها و خسارات احتمالی قرار دهد.

شرکت بیمه‌گر متناسب با نوع بیمه‌نامه و با توجه به شرایط قیدشده در بیمه‌نامه و استثنائات بیمه‌نامه خسارات وارده را جبران می‌نماید. بیمه بدنه کشتی، هزینه‌های نجات، عدم تحویل کالا و خطر جنگ در طبقه‌بندی بیمه‌های دریایی قرار می‌گیرند. عنوان تعدادی از انواع بیمه‌نامه‌هایی که در این بخش صادر می‌گردد به شرح زیر است:

  • بیمه حمل‌ونقل کالای داخلی (عمومی)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای وارداتی (عمومی)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای صادراتی (عمومی)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای ترانزیتی (عمومی)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای داخلی (ساده)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای وارداتی (ساده)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای صادراتی (ساده)
  • بیمه حمل‌ونقل کالای ترانزیتی (ساده)

0 / 5. مجموع: 0

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *