تفکیک آپارتمان، تفکیک املاک و تفکیک اراضی

تفکیک آپارتمان املاک و تفکیک اراضی

تفکیک آپارتمان امروزه با توجه به انجام ساخت و سازهای گسترده در سطح کشور، مخصوصاً ساخت و سازهای شهر تهران، امری لازم، ضروری و تخصصی است. انجام محاسبات و اندازه گیریهای املاک و آپارتمانها قبل از واگذاری به امری غیر قابل اجتناب تبدیل شده است.

تفکیک زمین نیز که خود شامل (تفکیک و افراز و تجمیع ) است، قبل از ثبت اسناد با استفاده از تجهیزات نقشه برداری مانند دوربین های نقشه برداری توسط مهندسین مجرب نقشه برداری زیر نظر سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور انجام می شود. یکی از مهارت های مهندسین نقشه بردار و صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان و نقشه برداری، تفکیک زمین و نقشه برداری اراضی است که توسط کارشناسان مجرب این رشته انجام می‌شود.

تفکیک آپارتمان

به طور کلی قبل از صدور و ثبت هرگونه اسناد رسمی موضوع ملک که مشمول فعالیتهای تفکی باشد، باید ابتدا با استفاده از دوربین های نقشه برداری در ملک مورد تفکیک که ممکن است زمین و یا ساختمان نقشه برداری دقیق صورت پذیرد، نقشه های تهیه شده می بایست مورد تأیید کارشناس رسمی دادگستری قرار بگیرد و در دفاتر ثبت اسناد به رسمیت شناخته می شوند.

نقشه تفکیکی آپارتمان‌ها
تفکیک آپارتمان

تفکیک آپارتمان و اراضی شهرک های صنعتی و مسکونی با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه برداری و توسط مهندسین مجرب انجام میگیرد. جهت تفکیک آپارتمان باید مهندسین نقشه بردار با توجه به شرایط و ضوابط اداره ثبت منطقه و با داشتن پروانه و مجوز، عملیات تفکیک را انجام دهند. بحث تفکیک در آیتم ها و پروژه های مختلف نیز قابل بحث می‌باشد.

تفکیک اراضی

همانند شهرکها و زمین های بزرگ که قبل از احداث شهرک ها یکسری مطالعات امکان سنجی و مکان یابی صورت میگیرد و در این مطالعات چگونگی فعالیت های صنعتی در منطقه، تأثیر بسزایی در ناحیه بندی و تفکیک اراضی شهرک ها دارد. در هر شهرک الگویی برای متراژ قطعات وجود دارد که بر اساس نیاز سنجی و امکان سنجی منطقه ای این نصاب تفکیک تعریف شده است. یکسری الزامات جهت تأمین زیر ساخت ها و صرف هزینه ها ی معقول نیز وجود دارد. در ضمن برای امر تفکیک حتماً باید از تجهیزات مدرن و بروز نقشه برداری استفاده شود تا دقت لازم جهت پروژه تامین شود.

نقشه تفکیکی زمین‌ها
نقشه تفکیکی زمین‌ها

اراضی فاقد سند که مشمول ماده ۱۴۷ قانون ثبت می باشند نیز ممکن است به کار تفکیک نیاز داشته باشند که با توجه به شرایط این اراضی استفاده از تجهیزات نقشه برداری مانند دوربین های نقشه برداری انجام می‌شود. اراضی فاقد سند شش دانگ که بصورت مشاعی هستند و همچنین املاکی که بدلیل در دسترس نبودن مالک یا فروشنده موضوع نقل و انتقال سند مالکیت به تعویق افتاده است اکثراً موضوع ماده ۱۴۷ ثبت می باشند. در این اراضی با استفاده از دوربین، شکل و ابعاد و مساحت زمین به دست می‌آید.

که معمولاً با استفاده از دوربین توتال و از روش مثلث بندی محاسبه می شوند. که در مرحله اول از طریق برداشت زمین موردنظر با دوربین و بعد با بردن اطلاعات در برنامه هایی مثل لند یا سیویل تری دی و اتوکد و ترسیم نهایی نقشه صورت می پذیرد. و در نهایت با پیاده سازی نقاط تفکیکی و میخکوبی و رنگ آمیزی انجام و هدف نهایی تفکیک انجام می پذیرد.

5 / 5. مجموع: 1

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *