کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی

کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه زمینی، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی امور وسایط نقلیه قرارگرفته که به جهت وسعت گستره سطح پوشش و تنوع اقلام و موارد کاری حائز اهمیت بسیاری است، از طرفی اهمیت تخصص در این گروه مستقیماً با سلامت و جان مردم در ارتباط است، لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان است، کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی
کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه موتوری زمینی

خودرو امروزه یکی از ملزومات زندگی انسانی شده است و تصور زندگی، فعالیت و انجام امور روزمره بدون استفاده از وسایط نقلیه موتوری به‌دوراز ذهن است. اشتیاق همه افراد جامعه به داشتن خودروی ملکی و شخصی یکی از انگیزه‌های اصلی است که موجب شده تعداد خودروهای فعال در سطح راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری روز بروز افزایش یابد، مطابق اعلام معاون وزارت راه و شهرسازی در زمان پیروزی انقلاب یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور وجود داشت که در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ این میزان از ۱۹ میلیون دستگاه خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت فراتر رفته است و پیش‌بینی می‌شود طی دو دهه آینده تعداد خودروهای فعال در کشور به ۵۰ میلیون دستگاه برسد.

تعداد خودروهای ایران چقدر است؟ یکی از شاخص‌های توسعه میزان تعداد خودروهای سواری بر اساس تعداد جمعیت هر کشور است، بر اساس آمار جهانی پنج کشور نخست دنیا ازلحاظ تعداد خودروی سواری به تعداد جمعیت در جدول ذیل آورده شده‌اند، در این فهرست کشور ایران با تعداد ۲۱۳ وسیله نقلیه موتوری به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در رده ۷۱ دنیا است.

کارشناس رسمی وسائط نقلیه موتوری زمینی

باوجود بسیار پائین بودن تعداد سرانه وسیله نقلیه موتوری به جمعیت کشور در ایران، موضوعات مرتبط با وسیله نقلیه خصوصاً در مباحت مربوط به احراز اصالت وسیله نقلیه، فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه، تعیین خسارت خودرو و … کارشناس رسمی این رشته، با حجم بسیار زیادی از موضوعات متنوع و تخصصی سروکار دارند. عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری وسایط نقلیه زمینی ذیلاً آورده شده است،

شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  •  ارزیابی وسایط نقلیه موتوری زمینی
  • اظهارنظر فنی و تعیین خسارت تعمیرگاهی و تعیین تناژ
  • تعیین اجرت‌المثل و تعیین اجاره بهاء
  • تعیین اصالت خودرو مدل اتومبیل
  • تعیین خسارت تعمیرگاهی
  • تعیین خسارت وسایط نقلیه و تعیین اجرت‌المثل (مدت خواب) و تشخیص قصور راننده در نگهداری خودرو و تعیین میزان سوخت خودرو
  • رسیدگی به تصادفات و تعیین میزان خسارت به وسایط نقلیه موتوری زمینی
  • رسیدگی به تصادفات و علت تصادف و تعیین میزان خسارت و کاهش قیمت ناشی از تصادف
  • رسیدگی به تصادفاتی که دو نفر کاردان فنی در آن شرکت داشته باشند
کارشناس رسمی وسائط نقلیه موتوری زمینی
شرایت ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته امور وسائط نقلیه موتوری زمینی، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های الف) برای افسران ناجا: دانشنامه کارشناسی یا بالاتر دانشگاه پلیس یا علوم نظامی و داشتن ابلاغ کارشناسی عالی تصادفات با کاردانی فنی سابق و ارائه گواهی مبنی بر داشتن ۵ سال سابقه در رسیدگی به تصادفات بعد از دریافت ابلاغ مذکور؛ ب) برای مهندسین: مهندسی مکانیک یا مهندسی خودرو و داشتن گواهینامه رانندگی پایه یکم با ۵ سال تجربه کاری مرتبط با رشته.
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه موتوری زمینی

دانلود

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه موتوری زمینی

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته وسائط نقلیه موتوری زمینی

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل