ضرورت ارزیابی برند در شرکت‌ها

ضرورت ارزیابی برند در شرکت‌ها

از آنجائی که برند در مناسبات اقتصادی و مالی دارای اهمیت بالایی است، تعیین قیمت و ارزش‌گذاری برند یک مجموعه در زمان‌هایی مورد نیاز است، هرچند بحث برند علاوه بر مباحث مالی دارای ابعاد مختلف دیگری نیز هست ولی در این نوشته ما به مباحث مالی و از دید حسابداری به جنبه‌های مختلف برند می‌پردازیم، ذیلاً سرفصل گونه مواردی که نشانگر اهمیت و ضرورت ارزیابی برند در شرکت‌ها است را با توضیح مختصر آورده‌ایم:

۱-اهمیت برند در توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی

بنگاه‌ها در حد و اندازه یک بنگاه کوچک، متوسط می‌توانند باشند و بعد با توجه به نیاز به رشد فعالیت‌ها ممکنه بخواهند بزرگ شوند، بزرگ شدن ممکن است از طریق توسعه محصولات باشد، توسعه خود بنگاه باشد، شراکت‌ها و تشکیل بنگاه‌های فرا ملی باشد و یا غیره. نتیجتاً برند یکی از متغیرها و موارد که می‌تواند به توسعه اقتصادی بنگاه‌های تجاری کمک نماید، لذا برای اینکه ابعاد این موضوع دیده شود باید آن ارزیابی شود.

اهمیت برند در توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی
اهمیت برند در توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی

۲- سهم با اهمیت در مجموعه دارایی‌ها

در شرایط موجود چه داخلی چه بین‌المللی ارزش برند در مجموعه دارایی‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی قابل‌توجه شده این قابل‌توجه بودن به ترتیبی است که مدیران وقتی که مأمور می‌شوند برای فعالیت در یک شرکت و ضرورت پاسخگویی به سهام‌داران و دیگر ذینفعان را دارند می‌بایست بداند چه دارایی‌هایی را در اختیار دارند و بازدهی این دارایی‌ها مشخص بشود اگر برند جزئی از دارایی‌ها به میزان قابل‌توجهی مشتمل شود پس اینجاست که ارزیابی مدیر باید به ترتیبی باشد که دارایی‌های نامشهود و ثبت‌نشده را هم در برگیرد.

۳-افزایش تقاضا برای خدمات حرفه‌ای برند سازی و ارزیابی

یکی از ویژگی‌های برند این است که محرک تقاضا است و در جایی که برند سازی خوب صورت گرفته باشد تأثیر مستقیم در تقاضای مشتریان و بازار خواهد داشت و به‌طور مستقیم عرضه و تقاضا را تحت تأثیر قرار می‌دهد پس این محرک قابل‌توجه می‌بایست ارزش‌گذاری شود که ببینیم این قابلیت و ظرفیت توسعه یا احیاناً اثر  منفی که می‌تواند بگذارد به چه ترتیب است. به‌هرحال یکی از بحث‌های جاری که در محیط اقتصادی می‌بینیم بحث برند خودرو فولکس‌واگن است که به‌هرحال به‌عنوان یک برند برجسته در صنعت خودروسازی است ولی به‌واسطه یک تخلف و اشتباه الآن اثر منفی ارزشی سهام  این بنگاه را به طبع ضعف و افت برند می‌بینیم.

۴- فراهم آوردن چارچوب‌های قابل‌اتکا و با ثبات

وقتی در مورد گزارشگری مالی صحبت می‌کنیم ابعاد حسابداری که دارد و استانداردهایی که دارد چهارچوب گزارشگری برای ما مشخص می‌کند ولی ارزیابی برند چهارچوب متداول و پذیرفته‌شده کاملی ندارد و ازآنجایی‌که این ادبیات برای ما و برای حرفه ما کمی جدید هست ما با این کار و ارزش‌گذاری روش‌هایی که ممکنه انتخاب کنیم و مدل‌سازی که می‌توانیم انجام دهیم می‌خواهیم ابعاد این ارزش‌گذاری را قابل‌اتکاتر و باثبات‌تر بکنیم. به عبارتی با این کاری از اعمال سلیقه‌های شخصی پیش‌گیری می‌شود و کاربردهای فردی و احیاناً از دست‌کاری که ممکنه است در ارزش‌گذاری بنگاه‌ها که ممکن است از دست‌کاری ارزش برند صورت بگیرد. لذا تعیین مصادیق و مشخص کردن نحوه ارزش‌گذاری برند به نوبه خود می‌تواند به شفافیت بخشی به مباحث مالی موضوع ارزش‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی که شامل برند نیز می‌شود کمک نماید.

۵-عهده‌داری کانون در ارزیابی برند

از جنبه‌های صنفی، حرفه‌ای و تخصصی این نکته حائز اهمیت است که کانون کارشناسان رسمی دادگستری، صلاحیت ارزش‌گذاری و ارزیابی برند را برای کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابداری و حسابرسی و کارشناس رسمی دادگستری رشته بازرگانی پیش‌بینی کرده است. لذا سامان دادن به این کار تخصصی و ارجاع آن به بخش‌هایی که صلاحیت لازم را دارند یکی از ضروریات این امر است، هرچند در برخی شرکت‌ها ممکنه است ارزیابی برند مستلزم استفاده و بهره‌گیری از کارشناسان رشته‌های مختلف دیگری باشد که نسبت به ارزیابی سایر بخش‌های مجموعه مورد ارزیابی اقدام نمایند، به‌طور مثال اگر درصدد ارزیابی یک شرکت نرم‌افزاری باشیم، طبیعی است که در چنین حالتی کارشناسان رسمی در رشته نرم‌افزار هم می‌بایست در تیم ارزیابی‌کننده حضورداشته باشند.

عهده‌داری کانون در ارزیابی برند
عهده‌داری کانون در ارزیابی برند

۶-مشارکت در سازمان یافتن اطلاعات اقتصادی مرتبط

یکی از سیاست‌گذاری‌هایی که در بنگاه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد بزرگ‌تر شدن آن‌ها است، بزرگ‌تر شدن شرایط خاص خودش را می‌خواهد به لحاظ داخلی ولی از لحاظ بیرونی ممکن است بنگاه‌های اقتصادی، مدیران و سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که بتوانند از طریق جلب شریک و جذب منابع بیرونی بنگاه را توسعه بدهند پس وقتی که بحث توسعه بنگاه و افزایش سهام‌داران و مشارکت ایجاد می‌شود می‌بایست ارزش این بنگاه اقتصادی مشخص شود پس برای اینکه این ارزش مشخص شود باید تمام دارایی‌ها و ارزش‌های بنگاه اقتصادی و تعهدات آن مد نظر قرار بگیرد درحالی‌که برند و دارایی‌های نامشهودی  وجود دارند که در گزارشگری مالی ما وجود ندارند در صورت‌های مالی انعکاس ندارد می‌بایست این اقلام ارزیابی شود که از مهم‌ترین این دارایی‌های نامشهود دارایی به اسم برند که ما باید این کار را بکنیم و این کار کمک می‌کند که اختلافات احتمالی که می‌تواند وجود داشته باشد دیگر پیش نیاید.

۷-کمک به شفافیت اطلاعاتی و عدالت قضایی

اگر چهارچوب‌های ارزیابی برند و امتیازات مالی و حقوق مالی را پیش‌بینی نکنیم اصول و ضوابط حرفه‌ای را نداشته باشیم پس نمی‌توانیم حقوق اشخاص ذینفع و اشخاص مرتبط را به نحو مناسب، قابل‌اتکا و محکمه‌پسند گزارش و ارائه بکنیم، پس ما اگر کارمان را به نحو تخصصی و حرفه‌ای انجام بدهیم پیشگیری می‌کنیم از اختلافات آتی.

۸- تعیین اصول و ضوابط حرفه‌ای و کارشناسی

به‌عنوان یک کار حرفه‌ای ما باید اصول و ضوابط حرفه‌ای را از این بابت داشته باشید هم جنبه‌های اخلاق حرفه‌ای دارد هم جنبه‌های مهارتی و دانش تخصصی که به‌واسطه این کار کمکی می‌کنیم به توسعه‌ی کار حرفه‌ای ارزیابی برند.

تعیین اصول و ضوابط حرفه‌ای و کارشناسی
تعیین اصول و ضوابط حرفه‌ای و کارشناسی

۹-احتراز از اعمال غیرمتعارف سلایق و قضاوت‌های غیر معتبر

به عبارتی با این کار ما پیشگیری می‌کنیم از اعمال سلیقه‌های شخصی و کاربردهای فردی و احیاناً دست‌کاری که ممکن است در ارزش بنگاه‌ها به‌واسطه ارزش برند آن‌ها داشته باشد.

0 / 5. مجموع: 0

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *