تعیین قیمت آپارتمان در تهران

تعیین قیمت آپارتمان در تهران

تعیین قیمت آپارتمان در کلان شهر تهران از جمله موضوعاتی است که همه خریداران، فروشندگان، مالکین و شاید اکثر افراد صاحب نظر در حوزه املاک و مستغلات به کسب اطلاعاتی در این خصوص علاقه مند هستند.

شاخصهای گوناگونی در تعیین ارزش یک ملک تأثیرگذارند، موضوع ارزیابی املاک در جای خود از موضوعات مهم و جالب توجه ذینفعان حوزه املاک است. کمتر کسی را می توان پیدا کرد که به نوعی درگیر موضوع مسکن و ساختمان نباشد، مالکین آپارتمان، مستأجرین آپارتمان، مشاورین املاک، انبوه سازان و شرکتهای سازنده مسکن و آپارتمان و علی الخصوص افراد زیادی که از این حوزه سررشته چندانی ندارند و صرفاً به جهت سودآوری مناسب بخش مسکن نسبت به سایر بخشهای اقتصادی در این حوزه وارد شده اند از جمله افرادی هستند که همواره گوش بزنگ اخبار جدید در این خصوص هستند، اما نکته و سوال اساسی در این خصوص آن است که بطور کلی “تعیین قیمت آپارتمان در تهران” چگونه انجام می شود؟
پاسخگویی به این سوال مستلزم کسب اطلاع در خصوص ملک مورد ارزیابی است، همانگونه که می دانیم موضوع ارزیابی املاک، بستگی به فاکتورها و عوامل متعددی دارد که دانستن آنها برای افراد ذینفع و ذی مدخل در این حوزه مفید فایده است، ذیلاً بخشی از عناوین و شاخصهایی که در تعیین قیمت آپارتمان در شهر تهران تأثیرگذارند را بیان نموده ایم:

  1. قدمت بنا و سال ساخت
  2. موقعیت واحد آپارتمانی
  3. کاربری واحد آپارتمانی
  4. نوع سازه و اسکلت واحد آپارتمانی
  5. پهنه بندی عرصه واحد آپارتمانی
  6. متراژ واحد آپارتمانی
  7. تأسیسات و تجهیزات آپارتمان
  8. گذرهای منتهی به ملک
  9. احراز مالکیت و نوع مالکیت عرصه و اعیان
  10. وضعیت نسبت به طرحهای عمرانی
  11. وضعیت نورگیری
  12. نقشه معماری

و …

هرچند موارد فوق الذکر و سایر عوامل موثر از جمله موارد تعیین کننده قیمت آپارتمان هستند، ولی کسب اطلاع از وضعیت بازار مسکن و آمار و ارقام تعداد واحدهای آپارتمانی فروخته شده بسیار مهم و اساسی است. هر وقت صحبت از قیمت آپارتمان به میان می آید، نقل قول از افراد مطلع خصوصاً مشاورین املاک مرجع و رفرنس متکلمان بحث است که در اکثر مواقع اطلاعات دریافتی قابل تعمیم به کل مناطق شهر نیست، این در حالی است که از ابتدای سال ۱۳۹۱ اطلاعات کلیه واحدهای آپارتمانی با کاربری مسکونی که در مجموعه مشاورین املاک کشور خرید و فروش و حتی اجاره آنها با کد رهگیری به ثبت رسیده باشد بصورت یکجا و متمرکز در وب سایتی با عنوان “سامانه اطلاعات بازار املاک ایران” و با نام اختصاری “سابا” گردآوری و در اختیار عموم گذاشته شده است، این وب سایت توسط وزارت راه و شهرسازی و توسط شرکت نرم افزاری “رایان اندیشه نصر” طراحی و راه اندازی شده است. هم اکنون اطلاعات کلیه واحدهای آپارتمانی فروخته شده و اجاره داده شده در شش شهر تهران، مشهد، زنجان، رشت، یزد، شیراز و اصفهان در این وب سایت درج گردیده است. شما می توانید با مراجعه به این وب سایت به نشانی http://hmi.mrud.ir/sabaa و انتخاب شهر مورد تقاضا، با فیلتر کردن و انتخاب گزینه های از جمله منطقه شهرداری، محله، بازه زمانی مورد درخواست، قیمت کل، قیمت هر مترمربع، مساحت، سن ساختمان و حتی نوع اسکلت اطلاعات بسیار ارزشمندی در خصوص املاک فروخته شده در منطقه و یا محله مورد تقاضا بیابید. ضمن اینکه در این سامانه از طریق داشبرد مدیریتی و نمودارهای آماری به سادگی می توانید روند قیمت آپارتمان را با مشخصات مورد تقاضا طی محدوده زمانی مورد تقاضا بصورت آماری ببینید.
ذیلاً نمونه ای گزارشهای تحلیلی سامانه سابا را که می تواند مورد تقاضای بسیاری از افراد جامعه باشد را نشان می دهیم، از جمله پاسخ به این سوال که:

قیمت آپارتمان نوساز در منطقه یک تهران طی سال ۱۳۹۶ چگونه است؟

با مراجعه به وب سایت سابا، انتخاب شهر تهران، منطقه یک، انتخاب سال ۱۳۹۶ از فروردین تا فروردین ۱۳۹۷ و انتخاب سن بنا از صفر سال تا یک سال گزارش بسیار جالب و دقیقی را شاهد خواهیم بود. همانگونه که مشاهده می کنید تعداد آپارتمان نوساز فروخته شده در منطقه یک شهر تهران برابر ۶۱۷ مورد بوده است، این در حالی است که تعداد آپارتمانی که با همین مشخصات در سال ۱۳۹۵ به فروش رفته است برابر ۵۴۳ مورد بوده است. در تصویر زیر که برگرفته شده از صفحه سامانه سابا است پراکندگی واحدهای آپارتمان نوساز فروخته شده در سال ۱۳۹۶ در نقشه بصورت مشخص نشان داده شده است.

آپارتمان فروخته شده نوساز منطقه یک شهر تهران سال ۱۳۹۶
آپارتمان فروخته شده نوساز منطقه یک شهر تهران سال ۱۳۹۶

قیمت آپارتمان نوساز در منطقه یک تهران طی ۸ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ چگونه است؟

با استفاده از منوهای کاربردی سامانه، و تغییر تاریخ مورد تقاضا، تعداد آپارتمان فروخته شده نوساز در منطقه یک تهران برابر ۲۵۵ مورد بوده است، همانگونه که در تصویر زیر مشخص است، پراکندگی این واحدهای آپارتمانی در محلات مختلف مشخص شده است.

آپارتمان فروخته شده نوساز منطقه یک شهر تهران هشت ماهه-اول سال ۹۷
آپارتمان فروخته شده نوساز منطقه یک شهر تهران هشت ماهه-اول سال ۹۷

باتوجه به موارد فوق الذکر، پیشنهاد می گردد متقاضیان کسب اطلاع از قیمت آپارتمان در شهر تهران و شش کلانشهر دیگر از طریق این وب سایت اطلاعات مستند و قابل اعتماد را دریافت کنند.
گزارشهای تحلیلی و جامع از نتایج استخراجی سامانه بازار املاک کشور را می توانید از طریق خبرگزاری مسکن و ساختمان و ماهنامه ساختمان دنبال کنید.

0 / 5. مجموع: 0

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *