utm

نقشه UTM چیست و چه کاربردی دارد

نقشه UTM ، (یو‌تی‌ام) مخفف Universal Transverse Mercator بوده که یک نوع سیستم تصویر است. نقشه UTM بر اساس یک سیستم مختصات جهانی تهیه می‌شود که هر نقطه از کره زمین مختصات منحصربه‌فرد خودش را دارد.

درواقع با تعیین مختصات یو تی ام گوشه‌های یک ملک، موقعیت آن با دقت خیلی زیاد در حد سانتیمتر و به‌طور منحصربه‌فرد روی کره زمین تثبیت می‌شود. خصوصیات و مزیت نقشه‌های UTM بسیار زیاد است که به‌طور خلاصه و کاربردی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تدقیق مشخصات ثبتی ملک با وضعیت مکانی ملک
  • تثبیت پلاک ملک موردنظر در موقعیت خود
  • به دست آوردن مساحت دقیق در حد سانتیمتر مربع
  • عدم تعارض و تجاوز و جابجایی با سایر پلاک‌ها
  • کاهش اختلافات ملکی با مختصات یکپارچه
  • تسهیل جانمایی و تطبیق املاک
  • امکان بررسی وضیعت دقیق موقعیت املاک
  • موردنیاز جهت درج در سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت اداره ثبت
UTM نقشه
UTM نقشه

امروزه به علت کارایی و کاربرد بالای نقشه‌های UTM، ارگان‌های مختلفی برای تهیه این نوع نقشه‌ها اقدام می‌کنند که معمولاً در مقیاس‌های ۱:۵۰۰،۱:۱۰۰۰،۱:۲۰۰۰ تهیه می‌شود. جانمایی و انجام عملیات تحدید برای املاک گوناگون در سیستم مختصات یو تی ام و در جهت تثبیت و تطبیق ملک انجام می‌گیرد. با توجه به پلاک ثبتی، عوارض مصنوعی و طبیعی موجود، تجهیزات نقشه‌برداری و با استفاده از متخصصین و مهندسین نقشه‌بردار می‌توان حدود پلاک موردنظر را با دقت مطلوب روی زمین پیاده نمود.

باوجود کارشناسان و متخصصین در آرمان سنجش امکان انجام کلیه امور مربوط به‌ جانمایی پلاک ثبتی، جانمایی روی عکس هوایی و روی نقشه‌های ۱:۲۰۰۰ وجود دارد. برداشت وضع موجود املاک جهت انجام هر نوع فعالیت بر روی املاک مسکونی و غیرمسکونی و با تأیید کارشناس رسمی دادگستری از دیگر خدمات آرمان سنجش است. به اقتضای میزان دقت مورد درخواست استفاده از دستگاه‌های GPS دو فرکانسه جهت برداشت مختصات ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه‌برداری انجام می‌پذیرد.

همان‌طور که مستحضر هستید برای انجام طراحی و معماری برداشت وضع موجود و داشتن نقشه وضع موجود از ملک موردنظر امری واجب است. این امر باعث به دست آوردن اطلاعات کامل از وضعیت و شرایط ملک می‌شود که در پیشبرد اهداف و تکمیل کردن طرح کمک شایانی می‌کند. با نقشه‌برداری وضعیت موجود ملک و به دست آوردن ابعاد، زوایا، شیب، ارتفاع و … ابهامات جهت ارگان‌های مختلف برطرف و ادامه طرح میسر خواهد شد. نقشه تهیه‌شده می‌تواند در ادارات و ارگان‌های مربوطه ازجمله شهرداری‌ها، ادارات ثبت و… مورد استفاده قرار گیرد.

انجام کلیه امور مربوط به تهیه نقشه یو تی ام، جانمایی، تطبیق وضعیت ملک و… مستلزم استفاده از متخصصین و مهندسان نقشه‌برداری و کارشناس رسمی دادگستری است که تخصص لازم را در این زمینه دارند. گروه‌های متخصص و حرفه‌ای نقشه‌برداری زمین کشاورزی و کاربری های دیگر مجموعه آرمان سنجش با در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفته و بروز نقشه‌برداری، اکیپ‌های اجرایی باسابقه متشکل و با سابقه و تجربیات ارزشمند در پروژه‌های اجرایی متنوع، در سراسر کشور خدمات تهیه نقشه‌های مختصاتی یو تی ام را در سریع‌ترین زمان و با بیشترین دقت قابل‌تصور، با قیمتی مناسب به انجام می‌رساند.

2.5 / 5. مجموع: 10

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *