کارشناس رسمی امور انرژی هسته‌ای

فرآیند های شکافت هسته‌ای، پرتوزایی، همجوشی هسته ای منجر به تولید گرما و الکتریسیته برای پدیدآوری گرما و الکتریسیته‌ی مفید می‌باشد که این گرمای تولید شده انرژی هسته ای نامیده میشود. گرمای تولید شده باعث تولید بخار میگردد، بخار تولید شده توسط ژنراتور توربین برای تولید برق استفاده می‌شود. از آنجا که نیروگاه‌های هسته‌ای سوخت نمی‌سوزانند، گازهای مضر گلخانه ای را تولید نمی‌کنند.

کاربردهای انرژی هسته‌ای

از انرژی هسته‌ای می‌توان برای تولید برق استفاده کرد. یک نگرانی عمده زیست‌محیطی مربوط به انرژی هسته‌ای، ایجاد پسماندهای رادیواکتیو مانند باطله آسیاب اورانیوم، سوخت رآکتور مصرف‌شده و سایر مواد زائد رادیواکتیو است. این مواد می‌توانند برای سلامتی انسان خطرناک باقی بمانند.

انرژی هسته‌ای بسیار قدرتمند، کارآمد و قابل‌اعتماد است. ضمن این‌که این‌یک منبع ثابت و کارآمد از انرژی قوی را فراهم می‌کند. انرژی هسته‌ای، نسبت به سایر منابع انرژی ارزان‌تر بوده و هزینه سوخت کمتری نسبت به سایر منابع انرژی دارد. همچنین انرژی هسته‌ای می‌تواند باعث ایجاد انفجارهای بزرگ شود و مراکز جمعیتی را در معرض خطر قرار دهد. همچنین مواد رادیواکتیو خطرناک را در جو و منطقه اطراف پراکنده نماید.

انرژی هسته‌ای کمترین تأثیر را از هر منبع انرژی بر محیط‌زیست، ازجمله هوا، زمین، آب و حیات‌وحش دارد. انرژی هسته‌ای، گازهای گلخانه‌ای مضر تولید نمی‌کند، همچنین انرژی هسته‌ای، برای تولید برق به‌اندازه منابع دیگر به فضای کمتری احتیاج دارد.

اقدامات کارشناس رسمی انرژی هسته ای

کارشناسان رسمی دادگستری درزمینه‌ی انرژی هسته‌ای باید تسلط کامل به عملیات نیروگاه‌های هسته‌ای، طراحی و آزمایش، تجزیه و آنالیز داده‌ها، کنترل نیروگاه‌های هسته‌ای، پردازش کامپیوتر و نیرو¬گاه‌های هسته‌ای داشته باشند.

اظهارنظر در ارتباط با اختلافات ناشی درزمینه‌ی انرژی هسته‌ای فقط از عهده کارشناسان رسمی به‌صورت تیمی برمی‌آید. معمولاً رسیدگی به پرونده‌های مرتبط به انرژی هسته‌ای به ادارات مرتبط ارجاع داده می‌شود. همچنین با توجه به اهمیت قابل‌توجه انرژی هسته‌ای در زندگی بشر، به‌منظور حل اختلافات ناشی در این زمینه باید کارشناسان مسلط به بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای و آشنا به مباحث حقوقی می‌بایست همراه و مددکار نظارت‌های مرتبط تولید انرژی باشند.

صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری رشته انرژی هسته‌ای

کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه انرژی هسته‌ای باید صلاحیت‌های لازم در این زمینه کارشناسی در این زمینه را داشته باشند. دو مورد از صلاحیت‌های علمی و فنی شورای عالی به تصویب رسیده که به‌عنوان صلاحیت اولیه به متقاضیان واجد شرایط اعطاء می‌گردد؛ که شامل موارد زیر است:

  • بررسی و تشخیص عوامل مؤثر در حوادث ناشی از پرتوگیری.
  • تعیین اثرات غیرعادی و محاسبه حدود و مقدار پرتوگیری.
ردیفکد صلاحیتعنوان صلاحیتشرح صلاحیتپیش‌نیازسوابق تجربی موردنیاز
11-1تعیین اثرات پرتوگیری هسته‌ای غیرعادیرسیدگی به اثرات پرتوگیری و محاسبه حدود و مقدار پرتوگیری
21-2حوادث ناشی از پرتوگیریبررسی و تشخیص عوامل مؤثر در حوادث ناشی از پرتوگیری (افراد یا اموال)داشتن صلاحیت ردیف 15 سال
31-3رسیدگی و ارزیابی تجهیزات و تأسیسات پرتو ساز پزشکیرسیدگی و ارزیابی تجهیزات و تأسیسات پرتو ساز و صنعتی پزشکیداشتن صلاحیت ردیف 1 و 25 سال
41-4رسیدگی و ارزیابی تجهیزات و تأسیسات پرتو ساز پزشکیرسیدگی و ارزیابی تجهیزات پرتو ساز پزشکی هسته‌ایداشتن صلاحیت ردیف 38 سال
51-5رسیدگی و ارزیابی حق الامتیازهای مربوط به پرتو ساز هسته‌ایارزیابی مجوزهای پروانه اشتغال و خدمات دستگاه‌های پرتو ساز هسته‌ایداشتن صلاحیت ردیف 48 ماه
61-6رسیدگی به اختلاف قراردادی کارفرمایانبررسی و اعلام نظر در مورد قراردادهای اجرایی مرتبطداشتن صلاحیت ردیف 510 سال
جدول صلاحیت کارشناس رسمی انرژی هسته‌ای
  • متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به‌نظام مقدس جمهوری اسلام.ی
  • داشتن تابعیت ایرانی.
  • نداشتن پیشینه کیفری.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر.
  • نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام.
  • داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر، در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارت. علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.
  • 5 سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام.
  • حـداقل 25 سال سن.
  • داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان).
  • سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد.

شرایط اختصاصی کارشناس رسمی دادگستری رشته انرژی هسته‌ای

مدارک مرتبط و شرایط خاص رشته موردنظر (26)، امور انرژي هسته‌ای کد (12) فیزیک (کد 317)، شیمی (کد 318)، مهندسی هسته‌ای (کد 319)، مهندسی مكانیک (کد 274) مهندسی مواد (کد 216)، مهندسی برق (کد 214)، مهندسی راکتور (کد 320)، مهندسی شیمی (کد 222).

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل