تعاونی های مسکن

از حوزه های پر مخاطب که در آن اعضاء شرکتهای تعاونی، و خصوصاً تعاونی های مسکن با آن دست به گریبان هستند، این بخش است، کارشناسان آرمان سنجش با تسلط کامل به قوانین مربوط به تعاونی های مسکن و همچنین بررسی تخلفات حقوقی این بخش، بعنوان مشاور همراه شما هستند.

تعاونی های مسکن مهر

در راستای تحقق طرح جامع مسکن مصوب سال ۱۳۸۵ که در آن یکی از الگوهای پیشنهادی جهت برطرف کردن معضل مسکن موضوع واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به واجدین شرایط قانون بود، موضوع ساماندهی واجدین شرایط به و احراز شرایط قانونی به وزارت تعاون واگذار گردید، بر این اساس و مطابق آئین‌نامه اجرایی قانون، تشکیل تعاونی‌های مسکن مهر در دستور کار قرار گرفت.

تعاونی های مسکن مهر

تعاونیهای مسکن مهر

شرکت‌های تعاونی مسکن مهر، ازنظر ماهیت با دیگر شرکت‌های تعاونی مسکن تفاوت‌هایی دارند که این موضوع در بررسی موارد حقوقی لازم است موردتوجه قرار گیرد. اساسنامه شرکت‌های تعاونی مسکن مهر به‌صورت تیپ و از جانب نهاد حاکمیتی، وزارت تعاون، تهیه و متقاضیان بهره‌مندی از تسهیلات قانونی طرح مسکن مهر موظف به اجرای آن شدند

تعاونیهای مسکن کارمندی کارگری

شرکت تعاونی یکی از اشکال هفت‌گانه شخصیت‌های حقوقی در قانون تجارت ایران است، به‌طورکلی شرکت‌های تعاونی را به سه دسته تولیدی، توزیعی و خدماتی تقسیم می‌کنند، شرکت‌های تعاونی مسکن در زمره شرکت‌های تعاونی توزیعی قرار می‌گیرند که بر این اساس گروهی از افراد که تمایل به ساخت مسکن برای خود دارند.

در این قالب گرد هم می‌آیند و با ثبت شرکت تعاونی مسکن، سرمایه‌های اندک خود را با تلفیق کمک‌های دولتی، برای خود و با مدیریت افرادی از بین خود اقدام به ساخت مسکن با هزینه تمام‌شده می‌نمایند، لذا در این مدل و در پروژه‌های تعاونی مسکن هیچ‌گونه سودی بر هزینه‌های تمام‌شده اعضاء افزوده نمی‌شود و اعضاء شرکت‌های تعاونی صرفاً ملزم به پرداخت هزینه‌های انجام شده در پروژه و پس از محاسبه قدرالسهم هریک با توجه به واحدی که انتخاب کرده‌اند است.

تعاونیهای مسکن کارمندی کارگری

مسکن کارمندی کارگری

تعیین هزینه ساخت در پروژه‌های ساختمانی تعاونی مسکن

این موضوع از مقوله‌های چالش‌برانگیز در مجموعه تعاونی‌های مسکن است. به‌منظور شفافیت این موضوع نیاز به تشریح ساختار شرکت‌های تعاونی مسکن و پس‌ازآن نحوه تعیین هزینه‌های ساخت در پروژه‌های مسکونی شرکت‌های تعاونی مسکن است.

ساختار تعاونی ازنظر شکل و حقوقی با سایر اشکال حقوقی مشابه است ولی ازنظر ماهوی، شرکت‌های تعاونی بیشتر ماهیت اجتماعی دارند تا ماهیت تجاری، شرکت تعاونی مسکن ممکن است دریکی از اشکال مختلف کارمندی، کارگری، فرهنگیان و یا آزاد فعالیت داشته باشد، به‌طورکلی شرکت تعاونی مسکن از نوع توزیعی بوده و به‌منظور رفع نیاز اعضای شرکت تعاونی تشکیل و در خاتمه پروژه و تحویل واحدهای مسکونی به اعضاء، شرکت تعاونی مسکن انحلال می‌یابد.

تعیین هزینه ساخت در پروژه‌های ساختمانی تعاونی مسکن

تعیین هزینه ساخت

ارزیابی و ارزش‌گذاری سهام در شرکت‌های تعاونی

همانند سایر شرکتها، موضوع ارزیابی سهام در شرکتهای تعاونی می تواند با اهداف چهارگانه ذیل مورد تقاضا باشد:

  • ارزیابی سهام شرکت تعاونی باهدف فروش سهام
  • ارزیابی سهام شرکت تعاونی باهدف ایجاد ارزش‌افزوده
  • ارزیابی سهام شرکت تعاونی باهدف افزایش سرمایه
  • ارزیابی سهام شرکت تعاونی باهدف خروج از شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت

علاوه بر این در خصوص شرکتهای تعاونی، به جهت شرایط خاص، از جمله ابعاد اجتماعی این مدل از شرکتهای حقوقی، ارزیابی سهام در شرکت‌های تعاونی طبق آئین‌نامه نحوه ارزیابی سهام در شرکت‌های تعاونی مصوب ۱۸ مهر ۱۳۸۸ صورت می پذیرد، تیم تخصصی شرکت آرمان سنجش با تسلط کامل به موضوعات حقوقی بخش تعاون و همچنین تجربه انجام چندین پروژه ارزیابی سهام شرکتهای تعاونی، در انجام این مهم یار و همراه متقاضیان این خدمات است.

ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های تعاونی

تعیین ارزش سهام شرکت‌های تعاونی

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل