کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضا و اثر انگشت

کارشناس رسمی تشخیص خط و اصالت امضاء، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی فنی و هنری قرارگرفته است. امروزه موضوعات مرتبط با تشخیص خط و اصالت امضاء به گستردگی همه علوم هستند و این بخش ارتباط تنگاتنگی با مباحث سایر علوم دارد، تخصصی شدن موضوعات و پیچیدگی‌های به وجود آمده نیاز رجوع به متخصصین این رشته‌ها را روزبه‌روز بیشتر می‌نمایاند. از این نظر تخصص کارشناس رسمی تشخیص خط و اصالت امضاء حائز اهمیت بسیاری است، بیشتر جاعلان امروزه با استفاده از فنّاوری‌های روز، اقدام به جعل و سندسازی می‌نمایند، تشخیص خط و اصالت امضاء در اکثر موضوعات خصوصاً در اسناد و قراردادهای عادی قدیمی بسیار مهم و حائز اهمیت است. کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

کارشناس رسمی تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت
کارشناس رسمی تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

موضوعات مرتبط با این رشته کارشناسی به جهت اهمیت و باارزش بودن اسناد غیررسمی سنوات گذشته ازجمله مواردی است که موردنظر جاعلان و افراد خلاف‌کار است. یکی از جرایمی که وقوع آن طی دهه‌های اخیر فزونی یافته است و هرروز شکل فنی و پیچیده‌تری به خود می‌گیرد جرائم مربوط به‌عنوان جعل است. در میان رشته‌های دانشگاهی، رشته حقوق بررسی در زمینه جرم را که مربوط به اسناد، مدارک و نوشته‌ها می‌باشد، عهده‌دار شده است. اثبات اصالت اسناد، با استفاده از لوازم علمی مرتبط و بررسی عادات ثابت نویسنده، اصالت یا مجعولیت خطوط و امضاهای مشکوک به جعل را تعیین می‌نماید.
کارشناس رسمی این رشته با استفاده از تخصص خود پلیس را مدد رسانده و با ارائه مستندات بر میزان علم قاضی در دادرسی کمک می‌نمایند.

کارشناس بررسی اصالت خط و امضاء باید بتواند علاوه بر شناسایی دست‌نوشته، یا املای نگارش یافته، کاغذ، وسیله نگارش، انواع جوهر و حتی شرایط نوشته شدن سند موردادعا را نیز شناسایی کرده و همان شرایط را در بررسی و کشف حقیقت فراهم کند تا به هویت نویسنده پی ببرد. همچنین در مورد امضاء مطالب زیادی وجود دارد ازجمله: بررسی اندازه و حجم امضاء، بررسی محل قرار گرفتن امضاء نسبت به متن سند، بررسی محل قرار گرفتن امضاء نسبت به حواشی سند، دقت در زوایای قسمت‌های مختلف امضاء نسبت به هم بررسی زوایای هر قسمت امضاء، وضعیت قرار گرفتن حروف، کلمات و زوایای قسمت‌های مختلف امضاء نسبت به خطوط فرضی عمودی و افقی رسانه، بررسی شیب کلی خطوط تشکیل‌دهنده امضاء نسبت به خط فرضی سند، بررسی وجود علائم رمزگذاری شده در امضاء، بررسی فاصله خطوط متن سند اعم از فشردگی، فاصله نامتعارف، ناموزون و نحوه کم و یا زیادشدن فاصله در سطرهایی که به امضاء نزدیک می‌گردد.

عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری تشخیص خط و اصالت امضاء ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  • بررسی انواع جوهرها و کاغذ و تعیین قدمت و سن تقریبی اسناد
  • بررسی و تطبیق آثار انگشتان و ظهور آثار انگشتان به‌جامانده درصحنه‌های جرم
  • بررسی و مقایسه خطوط و امضائات لاتین و سایر زبان‌ها
  • مقایسه و بررسی خطوط و امضائات فارسی و امهار، تقدم و تأخر نوشته‌ها، پاک‌شدگی‌های فیزیکی و شیمیایی
  • مقایسه و تطبیق خطوط ماشینی، چاپی و خطوط غیر دست‌نویس
کارشناس رسمی تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

کارشناس رسمی تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته اصالت خط، امضاء و اثرانگشت علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. با داشتن هرگونه دانشنامه کارشناسی یا بالاتر با ۱۵ سال سابقه کار مرتبط از مراجع:
  2. اداره تشخیص هویت مراکز استان‌ها
  3. اداره رسیدگی به جرائم جعل و کلاه‌برداری
  4. اداره گذرنامه، یا داشتن دانشنامه کامپیوتر (نرم‌افزار) و ارائه گواهی پنج سال سابقه کار مرتبط با نرم‌افزارهای مربوط به مراجع مذکور

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته تشخیص اصالت خط، امضاء و اثر انگشت

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل