کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرات

کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرات، از نظر صلاحیت در گروه تخصصی اموال منقول قرارگرفته که به جهت وسعت گستره سطح پوشش و تنوع اقلام و موارد کاری حائز اهمیت بسیاری است، از طرفی به جهت فراگیر بودن استفاده از ساعت و جواهرات در اکثر افراد ایرانی، در موارد لزوم استفاده از نظریه تخصصی موردنیاز متقاضیان است، کارشناس رسمی این رشته، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی نیز در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید. البته در این بخش منظور از ساعت، ساعت‌هایی که ارزش عتیقه داشته و مانند جواهرات ارزشمند هستند، برخی از ساعت‌ها ارزش چند صد هزار دلاری دارند.

در این بخش هم موضوع ارزش‌گذاری مدنظر است و هم بررسی موضوع اصالت، با توجه به اهمیت و ارزش ساعت و جواهرات اظهارنظر و تعیین ارزش توسط کارشناس حائز اهمیت زیادی است.

کارشناسی جواهرات
کارشناسی جواهرات

در هنگام خریدوفروش طلا و جواهرات یا بعضاً ساعت‌های ارزشمند و عتیقه اختلافاتی بین خریدار و فروشنده به وقوع می‌پیوندد. در اکثر موارد اختلافاتی که بین فروشندگان طلا و ارائه‌دهندگان طلا در بازار رخ می‌دهد ارزش جنس خریداری‌شده توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌گردد و بر اساس این نظریه در اتحادیه‌های طلا و جواهر مورد اختلافی بررسی و اعلام نظر می‌گردد و اختلافات معمولاً به شیوه داوری در آنجا حل می‌شود. معمولاً و طبق رویه جاری بازار، اگر اختلافات در مورد ارزش‌گذاری طلا و جواهرآلات باشد، موضوع اختلافی با حکمیت و داوری در همان اتحادیه‌ها مرتفع شده و مبالغ مربوط به این موضوع به خریداران عودت داده می‌شود.

شناسایی و ارزیابی طلای بدون نگین و همچنین شمش طلای خام و یا طلای ذوب‌شده به همراه تعیین ارزش و شناسایی اصالت جواهرات معمولی و گران‌بها در صنف جواهرات و طلا از موضوعات مبتلاب روزانه است. ارزیابی و تعیین اصالت ظروف و زیورآلات سایر فلزات گران بهاء نیز ازجمله ظروف نقره و نقره خام به همراه تعیین ارزش و تعیین اصالت انواع نقره جدید و هنرهای دستی که با نقره اتفاق می‌افتد نیز در حوزه‌های هنری و فروشگاه‌های عتیقه اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از مواردی که در حوزه صلاحیت این کارشناسی است و در موارد اختلافی نیازمند اظهارنظر کارشناسی است، تعیین اصالت و ارزش کارهای هنری که چه به تاریخ جدید و تاریخ گذشته به‌عنوان عتیقه با استفاده از نقره صورت گرفته است این آثار دستی را کارشناسان این رشته علاوه بر مباحث ساعت و جواهرات می‌پردازند و ارزیابی را انجام می‌دهند.

معمولاً در هنگامی‌که سرقت‌هایی اتفاق می‌افتد و کشف اموال مسروقه نیاز به شناسایی و تطبیق اموال دارد این امر در حضور کارشناسان رسمی این رشته اتفاق می‌افتد، سرقت‌هایی که مربوط به جواهرات است عمدتاً نیاز به تعیین ارزش کارشناسی دارد چون بسیاری از این جواهرات بعضاً به دلیل ارزش آن‌ها جابجا می‌شوند و با اشیایی که ظاهر قیمتی دارند یا شبیه جواهرات هستند جابجا می‌شوند تعیین اصالت این جواهرات در زمان سرقت نیز برای محاکم بر عهده کارشناسان این رشته است.

عناوین و شرح صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرات ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  • شناخت و ارزیابی انواع جواهرات قدیمی و قطعات هنری و ساعت‌های طلا و جواهرنشان
  • شناخت و ارزیابی انواع جواهرات گران‌بها
  • شناخت و ارزیابی انواع جواهرات معمولی
  • شناخت و ارزیابی انواع ساعت‌های گران‌بهای غیر طلا
  • شناخت و ارزیابی انواع ساعت‌های معمولی غیر طلا
  • شناخت و ارزیابی انواع نقره جدید و یا قدیم و کارهای هنری
  • شناخت و ارزیابی طلای بدون نگین و شمش و آب‌شده
  • شناخت و ارزیابی ظروف و زیورآلات نقره و نقره خام

شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرات

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرات

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته ساعت و جواهرات، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند که عبارت است از گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری ساعت و جواهرالات

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته ساعت و جواهرالات

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته ساعت و جواهرالات

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل