کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی راه و ساختمان قرارگرفته که به جهت وسعت و گسترگی فعالیت‌های مرتبط با این تخصص حائز اهمیت بسیاری است.

از طرفی اهمیت تخصص در این صلاحیت یکی از نیازهای اساسی رشته دیگر فنی و مهندسی جهت هرگونه طراحی و یا اظهارنظر کارشناسی است.

لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان و خصوصاً متخصصان رشته‌های مهندسی است. کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

رشته نقشه‌برداری ازجمله تخصص‌هایی است که در اکثر علوم و فنون دیگر موارد متعددی استفاده و کاربرد دارد، طی دهه‌های گذشته رشد جمعیت شهرنشینی. افزایش تعداد شهرها و همچنین افزایش قیمت زمین و ملک در اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق شهرهای کشور، با توجه به مشکلات ثبتی و عدم وجود مشخصات ثبتی دقیق در اراضی و املاک معامله‌شده.

از قبل، یکی از پرمخاطب‌ترین رشته‌هایی که پرونده‌های عدیده‌ای در محاکم قضایی را شامل می‌شود حوزه ملک و اراضی است.

مستندسازی و شفافیت بخشی به اختلافات حوزه اراضی و املاک تنها توسط مستندسازی اسناد و برداشت‌های میدانی و تطبیق وضع موجود با اسناد ابرازی امکان‌پذیر است که این مهم در صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری است.

با توجه به اینکه تعداد کثیری از اراضی و املاک قدیمی مشخصات قیدشده در اسناد به‌صورت حدی و حدودی است در هنگام تخریب و نوسازی، تجدید بنا و یا اخذ پروانه ساختمانی و یا گواهی پایان کار، بر اساس فرمت‌های جدید مورداستفاده برای مستندسازی در طرح‌های تفصیلی شهرها، نیازمند نقشه برداری دقیق وضع موجود ملک و تهیه گزارش نقشه برداری توسط کارشناس این رشته هستند.

کارشناس رسمی دادگستری مهندسی نقشه برداری
کارشناس رسمی دادگستری مهندسی نقشه برداری
شرایط ثبت نام

از طرفی همان‌گونه که پیش‌تر گفته‌شده افزایش قیمت ملک و اراضی ازیک‌طرف و از طرف دیگر قوانین، ضوابط و آیین‌نامه‌های سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و جنگلداری موجب شده است. به‌منظور مستندسازی و مشخص کردن سوابق مربوط به گشت و زرع در اراضی که به‌عنوان منابع ملی اعلام‌شده‌اند و یا تعیین سابقه باغ و فعالیت کشاورزی با اخذ عکس‌های هوایی سنوات گذشته که در بایگانی سازمان نقشه‌برداری کشوری و سازمان جغرافیایی وجود دارد، امکان اعلام نظر صریح و شفاف برای کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری فراهم آید.

لذا تفسیر عکس هوایی و ماهواره‌ایی ازجمله موارد صلاحیتی است که با تعداد مخاطب زیاد در سراسر کشور حوزه کار اجرایی کارشناسان رشته نقشه‌برداری است.

عناوین و شرح صلاحیت کارشناس نقشه برداری ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی است.

  • پیاده کردن محدوده املاک بر روی نقشه هوایی و شناسایی و مشخص کردن املاک بر روی عکس‌های هوایی
  • تطبیق وضعیت
  • تعیین و تشریح وضعیت
  • تهیه نقشه رقوم دار (توپوگرافی) به مقیاس ۲۰۰/۱
  • تهیه نقشه‌های مسطحاتی و مساحتی املاک و تعیین ابعاد و مختصات آن و تطبیق با حدود ملک
  • نقشه‌برداری اراضی و تهیه پروفیل و غیره
  • نقشه‌برداری و تهیه نقشه موقعیت قنوات و مسیر انهار و کانال‌ها و رودخانه‌ها
  • تفسیر عکس هوایی و ماهواره‌ای

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری نقشه‌برداری

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه‌برداری

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته نقشه‌برداری

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل