کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک

کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی راه و ساختمان قرارگرفته که به جهت وسعت و گسترگی فعالیت‌های مرتبط با این تخصص حائز اهمیت بسیاری است، زندگی امروزه شهری کاملاً با مباحث ترافیک و رفت‌وآمدهای شهری عجین شده است. موارد موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل و ترافیک در حوزه صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک است، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

توسعه زندگی شهری و افزایش روزافزون تعداد خودرو و همچنین مشکلات ناشی از افزایش تعداد خودروهای سواری در سطح شهرها، موجبات مشکلات عدیده‌ای در حوزه حمل‌ونقل شهری و ایجاد ترافیک‌های کشنده و طاقت‌فرسا را در بزرگراه‌ها و خیابان‌های شهری فراهم آورده است.

ازآنجایی‌که بودجه‌های شهری و در کل مدیریت شهری در ایران مطابق با قوانین و ضوابط در اداره شهرها اختیارات محدودی دارند، رفع مشکلات ترافیک مرتبط با دستگاه‌های متعدد و متکثری است که ایجاد هماهنگی بین این عوامل به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، افزایش تعداد خودرو ازیک‌طرف و امکان محدود جذب منابع جهت افزایش سطح بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از طرف دیگر، تنها را ممکن و منطقی را ایجاد کنترل‌های سیستمی و برنامه‌ریزی جامع و منسجم در حمل‌ونقل شهری را می‌طلبد، در کلان‌شهرها ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در ساعات و روزهای خاص جهت تردد خودروهای شخصی ازیک‌طرف و افزایش سطح خدمات حمل‌ونقل شهری و ایجاد انسجام و برقراری ارتباط مؤثر بین سیستم‌های حمل‌ونقل شهری و فراهم آوردن کارکرد شبکه‌ای از جمله راهکارهای ممکن جهت تسهیل رفت‌وآمدهای شهروندان است.

شبکه حمل‌ونقل شهری متشکل از سیستم تاکسیرانی، مترو، اتوبوس‌های شهری در صورتی کارکرد بهینه و حداکثری را خواهند داشت که منطبق بر خواست و نیاز مخاطبین و مسافرین و همچنین به‌صورت شبکه‌ای ارائه خدمت نمایند. کارشناس این رشته در زمینه بررسی اجرایی طرح‌های مصوب، بررسی وضع موجود و همچنین اختلافات مربوط به حوزه ترافیک شهری صاحب‌نظر و متخصص و مجاز به اظهارنظر هستند.

عناوین و شرح صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی است.

  • بررسی سیستم‌های هوشمند وسایل کنترل ترافیک
  • بررسی طرح‌های راه‌ها، راه‌آهن، بندرها و فرودگاه‌ها ازنظر ترافیکی
  • بررسی طرح‌های ساخت، توسعه، بهینه‌سازی و بهره‌برداری از شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی شامل اتوبوس‌رانی، مترو، تاکسیرانی و قطار شهری ازنظر ترافیکی
  • بررسی طرح‌های مدیریت ترافیک
  • بررسی طرح‌های مرتبط با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران ازنظر ترافیکی
  • بررسی علائم ترافیکی
  • بررسی علل حوادث و سوانح بخش حمل‌ونقل در موارد مرتبط با سامانه‌های حمل‌ونقل شامل زیرساخت‌ها، سیستم‌های کنترل و تجهیزات ایمنی و بررسی و ارزیابی کارشناسی حوادث و سوانح در بخش‌های حمل‌ونقل بر اساس ضوابط، معیارها و استانداردهای ایمنی ازنظر ترافیکی
  • بررسی و مقایسه طرح‌های مصوب ترافیکی و حمل‌ونقل با چگونگی اجرای مقررات مربوط
  • رسیدگی به اختلاف فی‌مابین پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان در امور تخصصی مربوط
کارشناس رسمی مهندسی ترافیک
شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته مورد تقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

ب- شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی مهندسی ترافیک، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های مهندسی ترافیک، عمران، راه و ساختمان.
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته مهندسی ترافیک

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته مهندسی ترافیک

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل