کارشناس رسمی دادگستری بیمه

کارشناس رسمی دادگستری بیمه ازنظر صلاحیت جزو گروه حسابداری و حسابرسی و آمار قرارگرفته که به جهت اهمیت موضوعات اقتصادی و مالی و همچنین پوشش خسارت‌های ناشی از حوادث بسیار حائز اهمیت است. درحالی‌که صنعت بیمه در دنیا به جهت اطمینان بخشی، اعتباری و جایگاه خوبی دارد و تقریباً همه مردم در کشورهای پیش رفته به چشم حامی به صنعت بیمه می‌نگرند، در کشور ما به دلایل مختلف این اطمینان بخشی و اعتبار به این حوزه چندان مورد تأیید عموم مردم نیست.

البته جدا از کارشناس رسمی دادگستری بیمه تمامی افراد شاغل در این صنعت همگی کارمند، کارگزار، فروشنده و نماینده این بخش هستند و به‌نوعی حامی و یا نماینده شرکت‌های بیمه‌گر هستند، علت نارضایتی‌ها عموم بیمه‌گزاران نیز در همین موضوع است که در هنگام خسارت و مراجعه به نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه‌گر، برخورد اولیه زمان فروش را نمی‌بینند، کارشناس رسمی ، در دعاوی فی‌مابین بیمه‌گر و بیمه‌گزار به‌عنوان متخصص بی‌طرف، می‌تواند یاری‌رسان زیان دیدگان باشند.

کارشناس رسمی دادگستری بیمه
کارشناس رسمی دادگستری بیمه

از طرفی اهمیت تخصص در این گروه مستقیماً با مباحث مالی در ارتباط است که در صورت اشکال در این بخش قطعاً خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت، لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان است، کارشناس رسمی دادگستری، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

بر اساس تعریف بیمه عقد یا قراردادی است که بر اساس آن خطر قریب‌الوقوعی که ممکن است برای دارایی، فعالیت یا جان فردی پیش آید را به شرکت بیمه منتقل می‌کند تا طی آن زیان مادی ناشی از خطر را جبران نماید. به‌طورکلی و در دسته‌بندی انجام‌شده صنعت بیمه در سه بخش زیر تقسیم‌بندی می‌گردد:

  1. بیمه‌های اموال
  2. بیمه‌های اشخاص
  3. بیمه‌های مسئولیت

هریک از این بخش‌ها با توجه به اهمیت موضوع، ازنظر خسارت‌های بدنی، نقص عضو، فوت و خسارت‌های مالی افراد و پرونده‌های بسیاری را به خود مشغول کرده است. با توجه به اهمیت و درگیر شدن خانواده‌ها در پرونده‌هایی که در صورت انجام رویه درست نیازی به طرح دعاوی در محاکم را ندارند، کارشناس رسمی دادگستری بیمه می‌تواند با اشراف به این موضوع در موارد پرونده‌های ارجاعی در خصوص علت خسارت و همچنین میزان خسارت اعلام نظر بنمایند.

در بیمه‌های مهندسی علاوه بر کارشناس رسمی بیمه به فراخور موضوع کارشناسان رسمی در رشته‌های دیگر نیز حسب لزوم در پرونده‌های بیمه‌ای اعلام نظر می‌نمایند.

در اکثر پرونده‌های مطروحه در رشته مهندسی، موضوع به برآورد میزان خسارت در پروژه‌های عمرانی برمی‌گردد که در این پرونده‌ها کارشناس رسمی دادگستری رشته راه و ساختمان و در مواردی هم کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابداری و حسابرسی لازم است که اعلام نظر نمایند. عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری بیمه ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  • بیمه آتش‌سوزی و خطرات تبعی
  • بیمه اموال
  • بیمه‌های اتومبیل
  • بیمه‌های باربری
  • بیمه‌های عمر و حوادث و درمان
  • بیمه‌های مسئولیت‌های حرف مختلف
  • بیمه‌های مهندسی کشتی و هواپیما
شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری بیمه

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری بیمه

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته بیمه، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های بیمه، اقتصاد، بازرگانی، آمار بیمه (آکچواری)، مدیریت بیمه
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری بیمه

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته بیمه

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته بیمه

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل