کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی

کارهایی که با استفاده از اشیاء مفید و تزئینی توسط دست انسان ساخته می شود صنایع دستی نامیده می­شود. ابزارهای ساده و غیر خودکار مانند قیچی، ابزار حکاکی، یا قلاب بخش اصلی کار با صنایع دستی را تشکیل می دهد و شامل طیف گسترده ای از فعالیتهای خلاقانه و طراحی است که مربوط به ساختن هنرهایی با دست و مهارت فرد است، تولیدات هنری از جمله صنایع دستی به ویژه برای کشورهایی با تمدن های باستان، حائز اهمیت می­باشد.

ایران دارای ثروت عظیمی از شاهکارهای سنتی باقی مانده از صحنه های قدیمی، میانی و مدرن است. موقعیت جغرافیایی ایران پل زدن غرب به شرق، همراه با سابقه طولانی تجارت این کشور با سایر کشورها مانند چین و هند، به تنوع عظیم هنرها و صنایع دستی نمایش داده شده در موزه‌های کشور کمک کرده است.

علاوه بر این، صنایع دستی معاصر، علاوه بر جنبه های هنری و تزئینی، ابزارهای کاربردی برای مردم ارائه می دهند که در بازارهای سنتی با تنوع کامل یافت می‌شود.

صنایع دستی به محصولات هنری و صنعتی اطلاق می شود كه عمدتاً به تخصص های بومی و سنتی تكیه می كنند و مستقل از فن آوری های پیشرفته و عموماً با استفاده از مواد اولیه محلی و ابزار دستی و با استفاده از دست انسان ساخته می‌شوند.

صنایع دستی دارای دو ویژگی هنری و عملکردی بوده است که به طور کلی صنعت هنر نامیده می شود. از مشهورترین صنایع دستی سنتی ایران می توان به نقاشی، نقاشی های مینیاتوری، خوشنویسی، حکاکی، سفالگری، تابلو فرش و کاشی‌کاری اشاره کرد.

کارشناس رسمی صنایع دستی
کارشناس رسمی صنایع دستی

صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی

کارشناس رسمی دادگستری  صنایع دستی، پس از قبول در آزمون و گذراندن دوره کارآموزی این صلاحیتها را اخذ می‌نمایند:

بررسی و اعلام نظر کارشناسی در خصوص شناسایی صنایع دستی، بررسی و اعلام نظر کارشناسی در خصوص طبقه بندی صنایع دستی، بررسی و اعلام نظر کارشناسی در خصوص ارزش گذاری صنایع دستی،  بررسی و اعلام نظر کارشناسی در خصوص تعیین خسارات وارده به صنایع دستی. بررسی و اعلام نظر کارشناسی در خصوص تعیین قدمت و محل تولید یا ساخت صنایع دستی.

شرایط ثبت نام

شرایط عمومی و اختصاصی آزمون کارشناس رسمی دادگستری

شرایط اختصاصی آزمون کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی :

صنایع دستی (کد 47)رشته صنایع دستی(کد419)با پنج سال تجربه بعد از اخذ مدرک یا داشتن پانزده سال تجربه در کلیه رشته هاي تحصیلی کارشناسی و بالاتر (کد436)

شرایط عمومی آزمون کارشناس رسمی دادگستری صنایع دستی :

متقاضیان اخذ پروانۀ کارشناسی رسمی دادگستري، بر اساس مفاد مادۀ 15قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستري، علاوه بر شرط وثاقت، باید واجد شرایط زیر باشند:

  1. متدین به دین اسلام، یا یكی از اقلیتهاي دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی جمهوري اسلامی ایران و وفاداري به نظام مقدس جمهوري اسلامی.   
  2. داشتن تابعیت ایرانی.
  3. نداشتن پیشینۀ کیفري مؤثر
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقۀ عضویت و هواداري در گروه هاي غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن حداقل 25سال سن تمام تا آخرین روز ثبت نام
  7. داشتن گواهی معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفۀعمومی (براي آقایان)
  8. داشتن سلامت جسمی براي انجام امور کارشناسی، بدون نیاز به کمک دیگران، به تأیید پزشكان مورد اعتماد کانون ذيربط
  9. داشتن دانشنامۀ کارشناسی یا بالاتر، نه معادل، در رشتۀ مورد تقاضا از یكی از دانشگاه­هاي معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید یكی از وزارتین علوم، تحقیقات و فناوري یا بهداشت،درمان و آموزش پزشكی، و داشتن حداقل پنج سال تمام سابقۀ تجربی در رشتۀ مورد تقاضا پس از اخذ دانشنامه مذکور. تذکر:رشته هاي کارشناسی رسمی که داوطلبان با داشتن شرایط یاد شده میتوانند در آن رشته ها ثبت نام کنند، در جدول شمارۀ یک آورده شده است.
  10. هرگاه در رشتۀ مورد تقاضا، دورۀ تحصیلی مقطع کارشناسی یا بالاتر وجود نداشته باشد، داوطلبانبا دارا بودن دانشنامۀ کارشناسی یا بالاتر در هر رشته و داشتن حداقل پانزده سال تمام سابقۀ تجربی در آن رشته، میتوانند در آزمون شرکت کنند. رشته­هاي کارشناسی رسمی که داوطلبان با داشتن شرایط یاد شده می­توانند در آن رشته­ها ثبت نام کنند، در جدول شمارۀ 2 آورده شده است.
  11. در جدول شمارۀ سه، رشته­هاي کارشناسی رسمی که داوطلبان با داشتن دانشنامۀ کارشناسی مرتبط یا بالاتر و پنج سال تمام سابقۀ تجربی بعد از اخذ دانشنامه، یا در صورت داشتن دانشنامۀ کارشناسی غیر مرتبط یا بالاتر و پانزده سال تمام سابقۀ تجربی مرتبط می­توانند در آنها ثبت نام کنند، آورده شده است.
  12. در جدول شمارۀ چهار، فهرست رشته­هایی آورده شده است که ثبت نام در آزمون آنها به دانشنامۀ کارشناسی ارشد یا دکتري نیاز دارد.

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته صنایع دستی

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل