خدمات ارزیابی املاک و دارایی‌ها

ارزیابی و قیمت گذاری زمین، ارزیابی و قیمت گذاری مستغلات، ارزیابی و قیمت گذاری آپارتمان، ارزیابی و قیمت گذاری ویلا، ارزیابی و قیمت گذاری ساختمان، ارزیابی و قیمت گذاری زمینهای کشاورزی، ارزیابی و تعیین قیمت کارشناسی اراضی زراعی، ارزیابی و قیمت گذاری زمینهای باغی، ارزیابی و قیمت گذاری کارخانجات، ارزیابی و قیمت گذاری ماشین آلات، ارزیابی و قیمت گذاری تأسیسات ساختمانی، ارزیابی و قیمت گذاری برند، ارزیابی و قیمت گذاری امتیازات.

خدمات ارزیابی املاک و دارایی‌ها

ارزیابی املاک و داراییها توسط کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف صورت می‌پذیرد. گزارش ارزیابی توسط کارشناس رسمی در این موضوعات است:

ارزیابی و قیمت گذاری لوازم اداری و خانگی، ارزیابی و قیمت گذاری نرم افزارهای کامپیوتری، ارزیابی و تعیین اجاره بهاء املاک مسکونی، تعیین اجاره بهاء مغازه و املاک تجاری، تعیین سرقفلی، تعیین حق کسب و پیشه به‌طورکلی ارزیابی داراییها بهر منظور می‌پردازد. به‌طور کلی داراییها به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1.  دارایی‌های منقول مثل خودرو، لوازم و اثاثیه، طلا و جواهرات و …. که قابل نقل و انتقال هستند.
  2. دارایی‌های غیرمنقول مثل زمین، ساختمان، ویلا و … که قابل جابجایی نیستند.

در تقسیم‌بندی دیگری دارایی‌های را به دو دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  1. دارایی‌های مشهود که قابل روئیت هستند،
  2. دارایی‌های غیر مشهود، دارایی مالی که غیر فیزیکی است

هریک از دارایی‌ها که دسته بندی‌های فوق قرار می‌گیرند از موضوعات مورد تقاضا برای ارزیابی هستند:

ارزیابی دارایی‌های غیرمنقول

ارزیابی دارایی‌های غیرمنقول که در تعریف حقوقی دارایی‌های که قابل نقل‌وانتقال و جابجایی نیستند را شامل می‌شوند مانند:

زمین، ساختمان، آپارتمان، کارخانه‌ها، ملک، ویلا، مستغلات، معدن و …. نحوه قیمت‌گذاری و ارزیابی بستگی به عوامل متعددی دارد، اما پایه اصلی این قیمت‌گذاری حاصل جمع ارزش عرصه، ارزش اعیان و ارزش امتیازات آن ملک است.

ارزیابی دارایی‌های منقول

ارزیابی دارایی‌های منقول مطابق تعریف حقوقی دارایی‌های که قابلیت نقل و انتقال و جابجایی را دارند مانند: خودرو، ماشین‌آلات، طلا و جواهرات، احشام، لوازم خانگی و اداری، فرش و … این بخش طیف وسیعی از دارایی‌ها را شامل می‌شود و به جهت تخصصی بودن این حوزه‌های، کارشناسان تخصصی هریک از رشته‌های مرتبط با لحاظ پارامترهای تعیین‌کننده ارزش هر دارایی، نسبت به ارائه گزارش ارزیابی و ارزش‌گذاری اقدام می‌نماید.

ارزیابی دارایی‌های منقول

دارایی‌های منقول

ارزیابی دارایی‌های نامشهود

دارایی‌های نامشهود، براساس تعریف، دارایی‌هایی هستند که ذات و طبیعت آنها فیزیکی نیست، یا به تعریفی دیگر قابل‌لمس با انگشت نیستند، که از آن جمله می‌توان برند، مالکیت فکری، ایده‌ها، روش کسب‌وکار، لیست شماره تلفن و ایمیل‌های مشتریان، دامین یک وب‌سایت، پایگاه داده حاوی اطلاعات جابجایی فیزیکی روزانه موبایل‌های ثبت شده در سرورها، حق کسب و پیشه، نرم افزارهای کامپیوتری، ثبت شده، امتیازات و …. را نام برد.

ارزش دارایی‌های نامشهود مطابق استانداردهای حسابداری دارای سرفصل‌های مشخص دارایی هستند و در اکثر رشته‌های کارشناسی، به‌عنوان صلاحیتی مجزا تعریف شده است که بر این اساس کارشناسان می‌توانند نسبت به ارزش گذاری و ارزیابی این نوع دارایی اقدام نمایند.

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل