کارشناس رسمی دادگستری مواد منفجره و محترقه

ماده محترقه به معنای مایع قابل اشتعال یا قابل احتراق است این مواد از نظر شیمیایی ناپایدار می‌باشند و حجم گاز و نور زیادی را تولید می‌نمایند. مواد محترقه هنگام سوخت اکسیژن زیادی را آزاد می‌نمایند، که این اکسیژن با مواد منفجره ترکیب شده و باعث ایجاد انفجار می‌گردد. مواد محترقه شامل بنزین، استون، بوتان، سوخت جت، روغن سوخت، نفت سفید و سوخت دیزل است.

سلاح های محترقه، وسایل آتش زا، مهمات محترقه یا بمب های محترقه سلاح هایی هستند که برای شروع آتش سوزی یا از بین بردن تجهیزات حساس با استفاده از آتش طراحی شده اند. سه نوع ماده منفجره وجود دارد که عبارت است از: مکانیکی، هسته ای و شیمیایی.

مواد منفجره شیمیایی با تولید گرما، گاز و انبساط سریع ماده، دچار تجزیه شدید می شوند و تأثیر عملی آن به سرعت تجزیه و همچنین میزان گاز و گرمای آزاد شده بستگی دارد.

قسمتی از اسلحه که حاوی مواد منجره است بعنوان چاشنی شناخته می‌شود،. مواد منفجره به عنوان مواد اولیه یا ثانویه طبقه بندی می شوند، و به طور معمول مقدار کمی از مواد منفجره اولیه در چاشنی استفاده می شود، در حالی که مقادیر بیشتری از مواد منفجره ثانویه تقویت کننده و شارژ اصلی دستگاه استفاده می شود. بیشتر پودرهای مواد منفجره پلاستیکی می شوند تا یک ماده قالب پذیر تولید کنند.

شرایط ایجاد ماده منفجره

برای ایجاد یک ماده منفجره شرایط زیر نیاز است:

  • حضور مقدار کافی اکسیژن
  • ترکیب اکسیژن با ماده سوختنی

صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری مواد منفجره و محترقه

کارشناس رسمی دادگستری  مواد منفجره و محترقه، پس از قبول در آزمون و گذراندن دوره کارآموزی این صلاحیتها را اخذ می نمایند:

  1. بررسی و شناخت مواد منفجره و محترقه
  2. بررسی و علل وقوع انفجار ناشی از مواد محترقه و منفجره.
  3. ترکیب اکسیژن با ماده سوختنی
شرایط ثبت نام
شرایط ثبت نام

شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته مواد منفجره(محترقه)

شرایط اختصاصی آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته مواد منفجره(محترقه) :

  • داشتن 15 سال تجربه مرتبط، در كليه رشته هاي تحصيلي كارشناسي و بالاتر)كد (436

شرایط عمومی آزمون کارشناس رسمی دادگستری رشته مواد منفجره(محترقه) :

  1. دارا بودن سلامت عقلی و روانی افراد متقاضی زیرا این افراد شأنی مانند قضات را دارا می باشند، افراد متقاضی آزمون باید دارای سنین حداقل 24 و حداکثر 65 باشند.
  2. قابل اعتماد بودن (داشتن وثاقت) و متعهد بودن به اصل نظام و همچنین قانون اساسي.
  3. دارا بودن تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران توسط متقاضیان.
  4. ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت: این مورد موقع اخذ پروانه کارشناسی رسمی دریافت خواهد شد و برای ثبت نام لازم به ارائه این مدرک نمی‌باشد.
  5. عدم سوء شهرت افراد متقاضی آزمون
  6. ارائه گواهی عدم سوء پيشينه كيفري، همچنین عدم محروميت از حقوق اجتماعي.
  7. متقاضیان می‌بایست بومی همان استانی باشند که قصد شرکت در آزمون را دارند. یعنی بعنوان مثال شخصی که ساکن استان تهران است نمی‌تواند کارشناسی رسمی استان البرز شود.
    ملاک بومی بودن شخص نیز این اساس است که یا مقطع تحصیلی دبیرستان را در همان استان انتخابی آزمون گذارنده باشد و یا پنج سال متوالی در استان مد نظر سکونت داشته باشد. که برای هر دو مورد ارائه مدرک نیاز می‌باشد.
  8. ارائه گواهی عدم اعتياد به انواع مواد مخدر که می‌بایست مورد تائيد سازمان پزشكي قانوني باشد
  9. ارائه استعلام عدم محكوميت به انفصال دائم از شغل كارشناسی.
  10. متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی رسمی نباید وکیل یا کارشناس رسمی در همان رشته یا رشته دیگری باشند، درضمن از جمله شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی این است که داوطلب شرکت در آزمون کارشناسی رسمی نمی‌تواند کارشناس رسمی در مراجع قضایی دیگر باشند. بعنوان مثال فردی که کارشناسی رسمی دادگستری هست نمی‌تواند کارشناسی رسمی قوه قضاییه باشد مگر اینکه مجددا در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کند و در صورت قبولی کارشناس نهاد دیگر شود.

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل