UTM تهیه نقشه یو تی ام

نقشه UTM یا به‌عبارت‌دیگر سیستم UTM درواقع مخفف Universal Transverse Meractor است که ترجمه آن به فارسی معادل “سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس” است.

 نقشه UTM یک سیستم تصویر روی سیستم مختصاتی کارتزین دوبعدی بوده و برای مشخص کردن مکان یک نقطه بر روی کره زمین است. با این سیستم مختصات هر نقطه روی کره زمین دارای یک مختصات اختصاصی است که در هیچ جای کره زمین شبیه این مختصات وجود ندارد. هدف از سیستم تصویر انعکاس یک تصویر سه‌بعدی روی یک صفحه دوبعدی است. تحلیل این سیستم تصویر درباره کره زمین، به معنای نمایش کل یا قسمتی از کره زمین، بر روی یک فضای دوبعدی مانند کاغذ یا شیت نقشه است.

utm نقشه
utm نقشه

نقشه UTM

با داشتن مختصات طول و عرض جغرافیایی می‌توان یک نقطه روی کره زمین را به نمایش گذاشت؛ اما درواقع ارزش نقشه UTM، به خاطر تبدیل کره زمین به قسمت‌های کوچک و قابل مدیریت است. این سیستم کره زمین را در راستای محور عمودی، به ۶۰ قسمت تقسیم می‌کند؛ که هر قسمت را یک Zone می‌نامند که ۶ درجه از طول جغرافیایی را پوشش می‌دهد. (جمعاً ۳۶۰ درجه) سپس هر Zone در راستای افقی، به ۲۰ قسمت تقسیم می‌شود که هرکدام ۸ درجه از عرض جغرافیایی را پوشش می‌دهند. (جمعاً ۱۸۰ درجه).

با توجه به شعاع کره زمین، می‌توان با تقریب خوب تکه‌های بوجود آمده را عنوان یک صفحه کارتزین در نظر گرفت؛ بنابراین پیاده‌سازی هندسه کلاسیک در این مرحله از کار فراهم‌شده و اولین ویژگی UTM را نمایان می‌سازد.

در تصویر ذیل به‌وضوح مطالب عنوان‌شده نمایان است. به عبارت ساده‌تر به علت کروی بودن زمین هدف نهایی ارائه مختصات سه‌بعدی کره زمین در یک سیستم دوبعدی مسطح است. برای این منظور با محاسبات پیچیده درواقع قسمت‌های مختلف زمین را با یک استوانه همسان‌سازی می‌کنند.

utm نقشه
utm نقشه

نقشه کشی با مختصات نقشه یو تی ام

در نحوه استفاده نقشه utm، به یک مثال ساده توجه کنید: مختصات UTM برج میلاد تهران به این صورت است: ۳۹۵۵۶۹۵,۵۳۳۹۲۲ . این مختصات یعنی نقطه موردنظر در Zone شماره ۳۹ و باند S واقع‌شده است که به آن تکه ۳۹S گفته می‌شود. سپس در تکه ۳۹S، از مبدأ مختصات ۵۳۳۹۲۲ متر از محور X و ۳۹۵۵۶۹۵ متر از محور Y فاصله دارد. برای درک بهتر این مختصات به تصویر زیر دقت کنید.

تهیه نقشه utm
تهیه نقشه utm

تهیه نقشه utm یو تی ام

تهیه نقشه UTM به‌منظور تعیین موقعیت دقیق ملک، زمین و ساختمان، مورد تقاضای سازمان‌های دولتی ازجمله شهرداری، اداره منابع طبیعی، وزارت نیرو و … است. شرکت آرمان سنجش، باسابقه بیش از یک دهه فعالیت کار گروهی کارشناسی، همچنین انجام تعداد بسیار زیادی پروژه نقشه‌برداری در سراسر کشور، کیفیت، دقت، سرعت و مناسب بودن هزینه انجام خدمات توسط تیم ما، از دلایل موفقیت و کسب رضایت مشتریان بوده است.

در فعالیت اجرایی جهت تهیه نقشه UTM می‌توان از دو روش کلی زیر بهره برد:

  1. برداشت دقیق وضع موجود با دوربین‌های توتال استیشن و تجهیزات مدرن نقشه‌برداری و استفاده از نقشه‌های دقیق و بزرگ‌مقیاس.
  2. استفاده از دستگاه‌های جی‌پی‌اس (GPS) دو و سه فرکانسه و برداشت مستقیم توسط این دستگاه‌ها و انجام محاسبات و سرشکنی و به دست آوردن مختصات دقیق و انجام ترسیم و چاپ نقشه.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن دقت دستگاه‌های اندازه‌گیری و بدست آوردن مختصات دقیق یو تی ام UTM ارگان‌های مختلف ازجمله اداره ثبت، شهرداری و … با استفاده از این مختصات به اهداف دقیق خود دست پیدا می‌کنند.

نقشه چهارمیخ

نقشه چهارمیخ اصطلاحی است که معماران و افراد عامی بکار می‌برند، اما منظور از نقشه چهارمیخ، همان پیاده کردن مختصات نقشه بر روی زمین است که به روش دقیق‌تر می‌توان تعیین مختصات UTM و جانمایی ملک را به آن اطلاق کرد.

تهیه نقشه UTM توسط تیم کارشناسان رسمی و متخصص شرکت آرمان سنجش

شرکت آرمان سنجش به پشتوانه یک دهه فعالیت گروهی و تیمی در حوزه کارشناسی، امروز به‌عنوان تنها شرکت ارائه‌دهنده خدمات کارشناسی با بهره‌مندی از شبکه یکپارچه کارشناسی در سراسر کشور، این افتخار را دارد که در خدمات ارائه‌شده با محوریت مشتری مداری، کیفیت، دقت، سرعت و جلب رضایت مشتریان استفاده از این خدمات را سرلوحه کار خود قرار داده است.

تیم تخصصی، کارشناسی و خبره آرمان سنجش باتجربه بالا در زمینه نقشه‌برداری، بهترین مشاور و همراه شما در امور مربوط به نقشه‌برداری خواهد بود.

نمونه نقشه یو تی ام utm

سیستم مختصات نقشه یو تی ام، به‌منظور شناسایی حد و حدود ملک، زمین را به 60 قسمت مساوی تقسیم می‌کند. سیستم مختصات UTM دارای دو بخش مهم شبکه‌بندی و مختصات دهی است.

در بخش شبکه‌بندی نقشه یو تی ام UTM، محیط زمین 360 درجه در نظر گرفته‌شده؛ بنابراین زمین بر مبنای طول جغرافیایی به 60 قسمت تقسیم‌شده که هرکدام از این قسمت‌ها یک قاچ نامیده می‌شود. هر قاچ معادل 6 درجه بوده و دارای مختصات دقیق است. گوشه‌ها و شکستگی‌های دقیق ملک در مختصات یو تی ام نشان داده می‌شوند.

نام‌گذاری‌های A.B.C.D به‌منظور نام‌گذاری 4 گوشه ملک که نشان‌دهنده‌ی مختصات ملک و به‌منظور نشان دادن گوشه‌های بیشتر ملک از حروف E.F.G استفاده می‌گردد.

نمونه نقشه UTM در موارد ذیل فاقد اعتبار می‌باشند:

  1. عدم علامت‌گذاری گوشه‌ها ملک روی نقشه
  2. فاقد بودن مختصات یو تی ام
  3. عدم نامگذری گوشه‌ها و شکستگی‌های ملک روی نقشه یوتی ام

استفاده از مختصات یوتی ام، مساحت و طول ملک را نیز مشخص می‌نماید. میزان دقیق بودن مختصات یوتی ام طبق استاندارد سازمان بوده که وجود یک کارشناس رسمی و متخصص در رشته نقشه برداری، به‌منظور تعیین مختصات یو تی ام و مشخص‌سازی گوشه‌ها و شکستگی‌های ملک امری قابل‌توجه است.

دانلود نمونه نقشه utm

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل