کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی

کارشناس رسمی دادگستری امور وسائط نقلیه هوایی، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی امور وسایط نقلیه موتوری قرارگرفته که به جهت وسعت گستره سطح پوشش و تنوع اقلام و موارد کاری حائز اهمیت بسیاری است، از طرفی اهمیت تخصص در این گروه مستقیماً با سلامت و جان مردم در ارتباط است، لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان است، کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

سیستم های حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی در خصوص جابجایی بار و مسافر هستند. امروزه کسی نیست که نیازمند یکی از سیستمهای حمل و نقل فوق نباشد، اهمیت، حساسیت و همچنین تخصصی بودن موضوعات مرتبط با حمل و نقل هوایی وظیفه سنگینی را بر عهده کارشناس رسمی دادگستری امور وسائط نقلیه هوایی می گذارد. براساس آمار سازمان حمل و نقل جهانی، سیستم حمل و نقل هوایی مسافر نسبت به حمل و نقل جاده ای و ریلی کمترین تلفات انسانی را دارد.

کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی
کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی

براساس آمار جهانی بأزای هر یک میلیون ساعت نفر مسافرت، میزات تلفات جاده ای ۶۳ نفر، میزان تلفات ریلی ۱۱ نفر و میزان تلفات سفرهای هوایی ۱ نفر است، با وجودی که اختلاف تلفات انسانی در سفرهای جاده ای، ریلی و هوایی بسیار فاحش است، اما بدلیل گستردگی و وسعت راهها و تلفات متفرق و پراکنده هیچگاه تجمیع این تلفات بصورت مقایسه ای در رسانه ها منعکس نمی گردد، به همین جهت با وجودی که ممکن است هر چند سال یکبار سقوط هواپیمای مسافربری منجر به کشته شدن مسافرین شود، بدلیل انعکاس جهانی این اعداد و ارقام در ذهن مخاطبین باقی می ماند.

در بخش حمل و نقل بار نیز این موضوع بنحو دیگری دارای اختلاف چشمگیر مقایسه هزینه و سرعت در رساندن محموله مورد نیاز را می توان مشاهده کرد. علی رغم قدمت صنعت هوایی در ایران و سابقه درخشان این صنعت در دهه های گذشته هم از نظر کیفیت خدمت رسانی و جابجایی بار و مسافر در خاورمیانه و هم کیفیت بالای خدمات، طی سه دهه گذشته تحریمهای یکطرفه از به روز شدن تجهیزات هواپیمایی و هواپیماهای جدید در این بخش شده است.

کارشناس این رشته، در موضوعات مختلفی که بعنوان صلاحت کارشناسان این رشته ذیلاً اورده شده است صاحبنظرند و می توانند اقدام به تهیه گزارش نمایند، یکی از موضوعات پرمخاطب در این بخش که مورد درخواست شرکتهای بیمه نیز هست، در زمینه تهیه گزارهای اولیه صدور بیمه نامه هواپیما و همچنین برآورد خساراتهای وارده به هواپیما و یا انواع پرنده ها است.
عناوین و شرح صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  • ارزیابی تجهیزات و سروی‌های ناوبری و تشخیص استانداردهای فرودگاهی
  • ارزیابی و تعیین خسارت انواع پرنده، هواپیما و بالگرد و تجهیزات زمینی مربوط
  • تشخیص صلاحیت تخصصی کارکنان فنی و عملیاتی هواپیما
  • تشخیص قابلیت پروازی وسایل پرنده  (Air Worthiness)
  • رسیدگی به امور حمل‌ونقل‌های خاص به‌وسیله هواپیما

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته مورد تقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته وسایط نقلیه هوایی علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:
کارشناسی رشته مهندسی هواپیما، مهندسی مراقبت پرواز، مهندسی الکترونیک، مهندسی هوافضا، دانشنامه کارشناسی خلبانی، مهندسی مکانیک

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری امور وسایط نقلیه هوایی

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته امور وسایط نقلیه هوایی

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل