کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

کارشناس رسمی دادگستری کتابداری، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی مدیریت و خدمات قرارگرفته است. کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

موضوعات مرتبط با حوزه کتاب و کتابداری طیف وسیعی از جامعه را شامل می‌شود، تقریباً هیچ‌یک از خانواده‌های ایرانی بی‌ارتباط با این حوزه نیستند، درزمینهٔ موضوعات مرتبط با کتاب و کتابداری با توجه به اینکه متخصصین و فعالان این صنف طیف وسیعی از صنعت نشر و چاپ و ناشرین، نویسندگان، مترجمان، ویراستیاران، صفحه آرایان، تصویرگران کتاب و همچنین فعالان حوزه نشریات که شامل تهیه متون، ترجمه، کپی کردن، سرقت ادبی، تقلید سبک، نگارش و غیره را دربر می‌گیرد.

کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری
کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

با توجه به اینکه تاکنون قانون کپی‌رایت در ایران جاری نیست، بررسی و اعلام نظر در خصوص کپی‌برداری و یا هرگونه موضوعی در حوزه سرقت ادبی از طریق اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری قابل‌پیگیری است.

از آنجائی که بخش عمده صنعت نشر و چاپ را حوزه کتاب، کتابداری و نشریات تشکیل می‌دهد، موضوعات و موارد مرتبط با بخش‌های اقتصادی درزمینهٔ خریدوفروش، قراردادهای متعدد بین فعالان این حوزه و همچنین بررسی اختلافات مربوط به قراردادها و همکاری‌های بین فعالان این حوزه ازجمله مواردی موضوع صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری این رشته است.

از طرفی اعلام نظر درزمینهٔ موضوعات و مسائل مرتبط با کتابخانه‌ها ازنظر کمی و کیفی و همچنین امکانات، تجهیزات و وسایل کتابخانه‌های عمومی و مراکز اطلاع‌رسانی در خصوص تهیه گزارش‌ها مرتبط با این حوزه نیز ازجمله موارد حوزه صلاحیت این کارشناسان است.

در موارد متعدد در این صنف مشاهده می‌گردد که خسارت‌های وارده به کتاب و همچنین آسیب‌های وارده نیازمند اعلام نظر تخصصی و کارشناسی است، شناخت کامل و تسلط جامع به موضوعات و موارد مرتبط با این حوزه و تشخیص و اعلام نظر دراین‌باره نیازمند تسلط کامل کارشناس به این حوزه را می‌طلبد.

کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  • ارزیابی و تعیین قیمت کتاب‌های فارسی
  • ارزیابی و تعیین قیمت مقالات و نشریات ادواری فارسی
  • ارزیابی و تعیین قیمت کتب و نشریات آسیب‌دیده فارسی براثر عوامل مختلف
  • رسیدگی به اختلافات بین امانت‌دهنده و گیرنده کتب و نشریات فارسی در کتابخانه‌ها (در امور تخصصی)
  • ارزیابی و تعیین قیمت کتب و نشریات فارسی و خارجی اعم از سالم و آسیب‌دیده
  • رسیدگی به اختلافات مربوط به کپی‌برداری از متون کتب و نشریات
  • ارزیابی کمی و کیفی ابزار، وسایل و امکانات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش‌های فنی
  • رسیدگی به مسائل مورد اختلاف بین ناشران، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، صفحه‌آرایان و تصویر گران کتب و نشریات (شامل تهیه متون، ترجمه، کپی کردن، سرقت ادبی، تقلید سبک، نگارش و ترجمه) برحسب لزوم و ارجاع
  • ارزیابی کتب و نشریات
شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته کتاب و کتابداری، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های کتابداری، علوم کتاب.
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری کتاب و کتابداری

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته کتاب و کتابداری

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته کتاب و کتابداری

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل