کارشناس رسمی دادگستری تأسیسات ساختمانی

کارشناس رسمی دادگستری تأسیسات ساختمانی، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی صنعت و فن قرارگرفته که به جهت وسعت گستره سطح پوشش و تنوع اقلام و موارد کاری حائز اهمیت بسیاری است، از طرفی اهمیت تخصص در این گروه مستقیماً با حوزه‌های مختلف مرتبط باکار، فعالیت و زندگی مردم در ارتباط است، لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان است، اکثر ساکنین در شهرها در مجتمع‌های مسکونی ساکن هستند که بخش تأسیسات برقی و مکانیکی آن‌ها همواره جزو مباحث و موضوعات فی‌مابین ساکنین این مجتمع‌ها بوده است. کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

کارشناس رسمی رشته تأسیسات ساختمانی
کارشناس رسمی رشته تأسیسات ساختمانی

در اکثر شهرها، توسعه و ساخت سازهای شهری چه در قالب ساختمان‌هایی که کاربری‌های مسکونی دارند و چه کاربری‌های غیر از فعالیت مسکونی دارند مانند کاربری‌های اداری، تجاری، ورزشی و … بخش عمده‌ای از هزینه‌های انجام‌شده در این بناهای ساختمانی مربوط به موضوع تأسیسات ساختمانی است، این موضوع را به‌طورکلی در دو بخش تأسیسات الکتریکی و تأسیسات مکانیکی دسته‌بندی می‌نمایند. تنوع موجود و همچنین ظهور سیستمهای نوین در هردو بخش تأسیسات ساختمانی نیازمند تسلط کامل کارشناس رسمی تأسیسات ساختمانی به این موضوعات است، در بخش تأسیسات الکتریکی سیستمهای روشنایی، اعلام حریق، آسانسورها و بالابرهای برقی و غیره لازم است تا ضمن طراحی مناسب و متناسب با نوع کاربری ساختمان، در زمان اجرای طراحی صورت گرفته علاوه بر دقت در اجرا از مصالح، مواد و تجهیزات استاندارد استفاده گردد.

بخش تأسیسات مکانیکی که به‌طورکلی در دو حوزه تأسیسات سرمایشی و تأسیسات گرمایشی خلاصه می‌گردد، طیف وسیعی از انواع تجهیزات را شامل می‌گردد، در حوزه بخش تأسیسات سرمایشی، سرمایش ساختمان‌ها از طریق سیستمهای سرمایشی چیلرها، پکیج‌های مستقل، اسپیلت و … و در بخش صنعتی سردخانه‌های صنعتی نیز در این حوزه قرار می‌گیرند. تأسیسات گرمایشی و حرارتی دیگ‌های بخار، سیستم‌های اطفاء حریق، تأمین آب گرم ساختمان‌ها و … بخش‌هایی از ساختمان‌هاست که با توجه به تنوع اقلیم کشورمان در هر منطقه‌ای یکی از بخش‌های سرمایشی و گرمایشی نقش حیاطی را دارد.

عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری تأسیسات ساختمانی ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی است.

  • ارزیابی و رسیدگی به امورآسانسورها-بالابرها و پله‌های برقی
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات آب و فاضلاب و تأسیسات پمپاژ ساختمانی و شهری
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات حرارتی و برودتی ساختمان‌ها
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات و تجهیزات سردخانه‌ها
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات الکتریکی ساختمان‌ها
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات تولید و توزیع بخار و هوای فشرده
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق ساختمان‌ها
  • تعیین اجاره‌بها و اجرت‌المثل و حق الامتیاز
  • رسیدگی به اختلاف فی‌مابین پیمانکاران و مشاوران و کارفرمایان در امور تخصصی
  • رسیدگی و ارزیابی تأسیسات و لوازم خاص (با ذکر نام)
کارشناس رسمی تأسیسات ساختمانی

کارشناس رسمی تأسیسات ساختمانی

شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته مورد تقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته تاسیسات ساختمانی، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های مهندسی الکترومکانیک، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی تاسیسات، مهندسی تهویه و تبرید.
  2. ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته تاسیسات ساختمانی

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته تاسیسات ساختمانی

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل