کارشناس رسمی دادگستری ابنیه و آثار باستانی

کارشناس رسمی دادگستری ابنیه و آثار باستانی، ازنظر صلاحیت در گروه تخصصی راه و ساختمان قرارگرفته است. ابنیه و آثار باستانی تقریباً در سرتاسر کشورمان به چشم می‌خورد و این به جهت غنای تاریخی و تمدن باستانی این مهد کهن است،

ابنیه و آثار باستانی و به‌عنوان میراثی کهن از ادوار و اعصار گذشته به ما به ارث رسیده است، حفظ، حفاظت و پاسداشت این میراث کن وظیفه هر فرد از جامعه است. موضوعات مرتبط با آثار باستانی به دلیل مباحث تاریخی و باستانی حائز اهمیت بسیاری است، از طرفی اهمیت تخصص در این صلاحیت در جریان موضوعات و پرونده‌های تخصصی این بخش قطعاً جزو موارد نادر در حوزه‌های تخصصی است که بخش عموم مردم از آن بی‌اطلاع هستند. لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان و خصوصاً متخصصان است، کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

سابقه دیرینه کشورمان ایران و وجود ابنیه و ساختمان‌های باستانی و همچنین بناهای با قدمت زیاد که ازنظر تاریخی و هویت اجتماعی دارای اهمیت و ارزش زیادی هستند، موجب شده است که بر اساس قانون، حفظ این آثار و ابنیه از وظایف سازمان میراث فرهنگی باشد و حراست از این سرمایه‌های ملی وظیفه همه ایرانیان است. تقابل منافع شخصی و حفظ هویت ملی مکتسبه از آثار و ابنیه تاریخی همواره سودجویان و منفعت‌طلبان را بر آن داشته است تا با از بین بردن این آثار منافع شخصی خود را دنبال نمایند.

ابنیه و آثار باستانی ملی در کشورمان از درجات اهمیت خاص و طبقه‌بندی‌شده‌ای هستند، حفظ و حراست از آثار و ابنیه باستانی که به‌عنوان آثار ملی و جهانی ثبت‌شده در سازمان یونسکو می‌باشند در اولویت نخست است.همچنین ابنیه و ساختمان‌های تاریخی که بخشی از هویت تاریخی و فرهنگ ایران‌زمین هستند در شهرهای متعددی چون تهران، تبریز، مشهد، شیراز، اردبیل و … علیرغم اهمیت این آثار در معرض دست‌اندازی سودجویان و زمین‌خواران است.

کارشناس این رشته بایستی با اشراف کامل به تاریخ ایران‌زمین از دوران باستان تا تاریخ معاصر ضمن داشتن دانش لازم در مورد شناخت تمایز و تشخیص هریک از این آثار در مواردی که به‌عنوان کارشناس در پرونده‌های اختلافی و پرونده‌های مطروحه در سیستم قضایی به‌عنوان مرجع اظهارنظر کارشناسی قرار می‌گیرد بتواند در این خصوص اعلام نظر کارشناسان، صریح و قاطع بنماید. تشریح و اعلام نظر در مورد بناهای تاریخی و باستانی ازجمله وظایف کارشناسان این رشته است.
عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری ابنیه و آثار باستانی برداری ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی است.

  • امور بناها و مستحدثات تاریخی
  • تشریح و اعلام وضعیت بناهای ارزشمند تاریخی و باستانی و فرهنگی

شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری امور ابنیه و آثارباستانی

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته مورد تقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

ب- شرایط اختصاصی ثبت‌نام امور ابنیه و آثارباستانی

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی ابنیه و آثار باستانی، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های باستان شناسی، مرمت آثار تاریخی، مرمت و احیا بناهای تاریخی
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.
 
 

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری امور ابنیه و آثارباستانی

دانلود

 

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ابنیه و آثارباستانی

 

دانلود

 

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته امور ابنیه و آثارباستانی

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل