کارشناس رسمی دادگستری مهندسی امور معادن

کارشناس رسمی مهندسی امور معادن، از نظر صلاحی در گروه تخصصی منابع آب و معادن و در حوزه فنی و مهندسی قرار گرفته است، کارشناس، پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی نیز در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید. رشته مهندسی معدن به جهت اهمیت همواره موردتوجه خاص بوده است.

موضوع اکتشاف و بهره‌برداری از معادن هم ازنظر ارزش موضوعیت اقتصادی این بخش و هم ازنظر فنی و مهندسی به جهت به‌کارگیری نحوه و شیوه‌های نوین بهره‌برداری از معادن حائز اهمیت است. در بخش امور مربوط به اکتشاف معادن، کارشناس رسمی دادگستری رشته مهندسی امور معادن، لازم است که با بخش‌ها و همچنین فرآیند اکتشاف معادن آشنایی داشته باشد. مطابق با تقسیم‌بندی رایج و همچنین مستند به آیین‌نامه اجرایی قانون معادن ایران، مراحل مختلف اکتشاف معادن شامل چهار مرحله زیر است:

مرحله اول: شناسایی (Reconnaissance)

در مرحله شناسایی یک محدوده بزرگ مدنظر قرارگرفته و با جمع‌آوری داده‌های موردنیاز، بررسی صحرایی، نمونه‌برداری از محدوده‌های امیدبخش، بخش‌های مختلف اولویت‌بندی شده و درنهایت محدوده‌های مناسب برای ادامه عملیات اکتشافی معرفی می‌گردد. مستندات تهیه‌شده توسط نقشه‌برداران در مرحله شناسایی اصولاً در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ تا ۱:۱۰۰۰۰۰ انجام می‌شود.

مرحله دوم: پی‌جویی (prospecting)

پس از تکمیل مرحله شناسایی مرحله پی‌جویی آغاز می‌شود. مرحله پی‌جویی شامل انجام عملیات اکتشافی در مناطق امیدبخش است که در مرحله شناسایی معرفی، اولویت‌بندی و نوع کانی سازی قابل‌انتظار در آن‌ها مشخص شده است. این مرحله از اکتشاف عموماً در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ صورت می‌پذیرد.

مرحله سوم: اکتشاف عمومی (General Exploratin)

در مرحله اکتشاف عمومی، اکتشاف در زون کانی سازی اولویت‌دار که در مرحله پی‌جویی معرفی و گسترش سطحی تقریبی و نوع کانی سازی آن مشخص‌شده انجام می‌شود. مقیاس کار در این مرحله ۱:۵۰۰۰ تا ۱:۱۰۰۰۰ و وسعت محدوده موردبررسی چند کیلومترمربع تا حداکثر ۱۰ کیلومترمربع است.

مرحله چهارم: اکتشاف تفصیلی (Detailed Exploration)

در مرحله اکتشاف تفصیلی، اکتشاف در محدوده کانساری که در مطالعات مرحله اکتشاف عمومی اداره عملیات اکتشافی بر روی آن توجیه فنی و اقتصادی داشته است، انجام خواهد شد. وسعت محدوده کانسار معمولاً چند ده هکتار تا چند صد هکتار است.

مقیاس بررسی‌ها در این مرحله معمولاً ۱:۱۰۰۰ بوده ولی در بعضی کانسارها مقیاس‌های ۱:۵۰۰ و یا ۱:۲۰۰۰ نیز بنا به نظر کارشناس توجیه‌پذیر است؛ بنابراین در مرحله اکتشاف تکمیلی، میزان دقیق ذخیره ماده معدنی مشخص‌شده و علاوه بر آن شکل و نحوه قرارگیری آن در داخل زمین به‌طور کامل بررسی می‌شود و درنهایت با بررسی‌های فنی و اقتصادی مشخص می‌شود که آیا استخراج این کانسار صرفه اقتصادی دارد یا خیر. مراحل مختلف اکتشاف معادن را به این دلایل در اینجا ذکر کردیم که بااهمیت و لزوم دقت دریکی از بخش‌های پراهمیت این رشته بیشتر آشنا شویم.

در هریک از مراحل فوق‌الذکر بروز اختلافات ناشی از شرایط کاری می‌تواند رخ دهد، در پرونده‌های قضایی در این‌گونه موارد لزوم رجوع به نظر کارشناس رسمی دادگستری امور معادن مورد تقاضا است.

کارشناس رسمی امور معادن
کارشناس رسمی امور معادن

عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری مهندسی امور معادن ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی است.

  • امور مربوط به اکتشافات معدن
  • بررسی فنی و اقتصادی و ارزیابی معادن و کارپذیری ذخایر معدنی و تعیین و برآورد خسارات در معادن
  • بهره‌برداری معادن روباز
  • بهره‌برداری معادن زیرزمینی
  • تعیین اجاره‌بها و اجرت‌المثل و خسارت و حق الامتیاز در امور تخصصی مربوط
  • رسیدگی به اختلاف بین کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران در امور تخصصی مربوط
  • کانه آرائی و فرآوری مواد معدنی
کارشناس رسمی امور معادن
کارشناس رسمی امور معادن

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری معادن

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری معادن

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته معادن، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های مهندسی معدن، مهندسی زمین‌شناسی، رشته‌های مجموعه مهندسی معدن، رشته‌های مجموعه علوم زمین.
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری معادن

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته معادن

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته معادن

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل