کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه

کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه، ازنظر صلاحیت در گروه حسابداری و حسابرسی و آمار قرارگرفته که به جهت اهمیت موضوعات اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، از طرفی به جهت تغییر الگوی اجتماعی خانواده و بروز معضلات اجتماعی شدید و اختلافات حادث‌شده از این موضوع، بحث طلاق و تعیین نفقه و مباحثی ازاین‌دست، امروزه گریبان گیر جامعه است، تخصص این حوزه به‌عنوان کارشناس امین به‌منظور تعیین حق‌وحقوق زوجه در ساماندهی به این مهم دارای اهمیت بسیاری است، لذا در بسیاری موارد موردنیاز متقاضیان است، کارشناس پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناس رسمی در عناوین حوزه فعالیت بایستی صلاحیت‌های مربوطه را اخذ نماید.

کارشناس رسمی تعیین نفقه
کارشناس رسمی تعیین نفقه

نفقه بر اساس تعریف عبارت است از انفاق و کمک کردن از باب نیکوکاری که در مورد زوجه پرداخت نفقه الزام‌آور است. طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه به معنای این است از مسکن و غذا و البسه و اثاث البیت، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه به‌صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی زوجه باشد و مثلاً خادم در صورت عادت زن به داشت خادم یا احتیاج او به‌واسطه مرض یا نقصان اعضاء. طبیعی است در جامعه‌ای که ریاست خانواده را مرد عهده‌دار است، قانون‌گذاری مرد را موظف به تأمین هزینه‌های خانواده می‌نماید، تکلیف شوهر بردادن نفقه از ملزمات ریاست او بر خانواده است مگر در مواردی که دادن نفقه از مرد ساقط‌شده باشد. همان‌گونه که می‌دانیم نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه به‌صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی وی باشد. البته قانون میزان دقیقی برای نفقه مشخص نکرده است بلکه نفقه را بر مبنای نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن و منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین دانسته است. بکار بردن “نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن” در تعریف نفقه ازجمله موضوعات اختلافی است که براین اساس بین صاحب‌نظران و حقوقدانان اختلاف است، درصورتی‌که زن در قبل از ازدواج وضعیت و شرایط مالی داشته در خانواده پدری، مرد موظف است متناسب با شرایط قبلی برای همسر خود امکانات لازم را مهیا نماید. تعیین میزان نفقه ازجمله موضوعاتی است که تعداد کثیری از پرونده‌های قضایی در حوزه خانواده را تشکیل می‌دهد.

شاید در دهه‌های گذشته این‌گونه پرونده‌های اختلافی چندان تعداد زیادی نداشت، امروزه با توجه به تغییرات شدید در ساختار اجتماعی و دوران گذار از جامعه سنتی به مدرن و شهری میزان پرونده‌های طلاق رشد بی‌سابقه‌ای داشته است، ازجمله مواردی که در این پرونده‌های پای ثابت ستون خواسته زوجه را تشکیل می‌دهد، درخواست پرداخت نفقه است. در قوانین مختلف بر موضوع پرداخت نفقه بسیار تأکید شده است اما با توجه به این تأکیدها در برخی موارد هم به مرد اجازه داده‌شده که از پرداخت نفقه خودداری کند که صریح‌ترین ماده‌قانون مدنی برای ندادن نفقه به زن ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی است که می‌گوید هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. عناوین و شرح صلاحیت و کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه ذیلاً آورده شده است، شرکت آرمان سنجش با سنجش و گزینش‌های تخصصی از بین کارشناسان این رشته، همکارانی را با شرایط و سوابق بسیار درخشان و عالی به‌عنوان همکار جذب نموده است و در کلیه پروژه‌ها و مواردی که نیاز به اظهارنظر کارشناسی در حوزه‌های تخصصی این رشته باشد، آماده ارائه خدمات به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متقاضی می‌باشد.

  • تعیین اجرت‌المثل زوجه
  • تعیین آرش البکار
  • تعیین مهرالمثل و مهر النتعه
  • تعیین نفقه زوجه و اقارب
کارشناس رسمی تعیین نفقه

کارشناس رسمی تعیین نفقه

شرایط ثبت نام

شرایط عمومی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه

متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری، بر طبق ماده ۱۵ قانون علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط ذیل باشند.

  1. متدین به دین اسلام، یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی.
  2. داشتن تابعیت ایرانی
  3. نداشتن پیشینه کیفری
  4. عدم اعتیاد به مواد مخدر
  5. نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  6. داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر- نه معادل- در رشته موردتقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی)، یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  7. داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته موردتقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی مذکور در روز ثبت‌نام،
  8. داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  9. داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی (برای آقایان)
  10. داشتن سلامت جسمی لازم که شخصاً بتواند امور کارشناسـی را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه

متقاضیان شرکت در آزمون پذیرش کارشناسان رسمی رشته تعیین نفقه، علاوه بر داشتن شرایط عمومی بایستی حائز شرایط اختصاصی نیز باشند:

  1. مدرک معتبر از رشته‌های حقوق قضایی، مددکاری اجتماعی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، مددکاری، علوم قضایی، کارشناسی فقه، مطالعات خانواده، حسابداری (ارائه گواهی معتبر مبنی بر داشتن ۵ سال سابقه تجربی در زمینه مددکاری)
  2. گواهی معتبر مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر) در روز ثبت‌نام و تسلیم تأییدشده و ارائه اصل آن‌ها هنگام مصاحبه علمی و تجربی الزامی است.

دانلود جدول صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری تعیین نفقه

دانلود

دانلود سربرگ کارشناس رسمی دادگستری رشته تعیین نفقه

دانلود

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته تعیین نفقه

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل