loader image
در حال بارگزاری

کارشناس رسمی دادگستری صنایع نفت و پتروشیمی

کشور ایران جزء کشورهای غنی در زمینه منابع نفت و گاز به شمار می­رود، ایران از لحاظ زمین شناسی به زون های نفتی زون زاگرس، کپه داغ، مکران و البرز تقسیم می­گردد.

بخش عمده ی ذخایر هیدروکربنی در زون زاگرس قرار گرفته است، زون زاگرس بخشی از ایران، عراق و شمال کشورهای عربی را شامل می­گردد.

زمانی که نفت تشکیل می شود از سنگ مادر به سمت سنگ مخزن حرکت می کند، سنگ مادر سنگی است که توانایی تولید نفت را داشته باشد مانند کژدمی با سن کرتاسه میانی. کژدمی مهم ترین سنگ مادر در جهان نام دارد. نفت سازندهای سروک و ایلام که سازند بنگستان نامیده می  شوند از سازند کژدمی تأمین می گردند. همواره ایران از لحاظ ذخایر نفت رتبه سوم در جهان و از نظر ذخایر گاز در رتبه دوم قرار گرفته است.

ایران از لحاظ وجود مخازن هیدروکربوری جزء کشور‌های بسیار غنی دنیا محسوب می‎شود، مخازن ایران به دو دسته مخازن کربناته و مخازن ماسه سنگی تقسیم می­گردد، تقریبا 90 درصد از مخازن بزرگ ایران از نوع مخازن کربناته و 10 درصد از مخازن ماسه سنگی تشکیل شده اند. بیشتر مخازن نفتی واقع در خشکی در منطقه جنوبی (خوزستان) و در مرز عراق واقع شده اند.

در ایران بطور کلی 27 میدان بزرگ نفتی در خشکی و 13 میدان نفتی در دریا قرار گرفته است. بزرگترین مخزن ماسه سنگی موجود در جهان، الغوار کشور عربستان است.

بزرگترین مخزن ماسه سنگی در ایران در اهواز قرار گرفته است. از مخازن نفتی ایران واقع در خشکی ایران می­توان میدان نفتی اهواز، گچساران، آغاجاری و مارون و آسماری را نام برد. علاوه بر این مخازن، مخازن یادآوران و آزادگان جز مخازن واقع در خشکی می­باشند.

سازند آسماری از جنس ماسه سنگی و سن الیگومیوسن را دارا می باشد، این سازند حجم زیادی از نفت را در خود جای داده است سازند کربناته گچساران بزرگترین پوش سنگ ایران است که روی مخزن آسماری قرار گرفته است. 

مخازن نفتی دریایی

مخازن نفتی دریایی میادین بهرگانسر، هندیجان، ابوذر و نوروز، درود و فروزان را تشکیل می‌دهد.

1-کراکینگ نفت: چنانچه نفت سنگ مادر به سنگ مخزن منتقل شود، با گذشت زمان و تحت تأثیر دما و فشار نفت دچار کراکینگ شده و مخازن گازی پدید می آید.

2- میادین نفتی بر مبنای نفت تولیدی به مخازن فوق عظیم و عظیم تقسیم می گردد، میدان نفتی اهواز دارای 10 تا 17 میلیارد بشکه نفت می باشد، این میدان در حدود 13 تریلیون بشکه گاز دارد. 

پتروشیمی

پتروشیمی شاخه ای از مهندسی شیمی است که به عملیات مربوط به تصفیه نفت یا نفت خام با استفاده از فناوری پیشرفته می پردازد. از پتروشیمی ها برای تولید محصولات مصرفی مانند آسپرین، مواد شوینده، شامپو، سموم دفع آفات، کوزه های شیر، بنزین، موکت، الیاف مصنوعی و لاستیک، مواد عایق، رنگ، لباس پلی استر، اتومبیل و سایر محصولات استفاده می شود.

 مهندسی نفت شامل اکتشاف و تولید است در حالی که مهندسی پتروشیمی شامل پالایش است. پتروشیمی ها را می توان به عنوان گروه بزرگی از مواد شیمیایی مشتق شده از گاز طبیعی و نفت تعریف کرد و بیشتر برای اهداف مختلف شیمیایی استفاده کرد، که در تمدن مدرن بسیار مهم است.

محصولات ساخته شده از مواد پتروشیمی شامل مواردی از قبیل پلاستیک، صابون و شوینده ها، حلال ها، داروها، کودها، سموم دفع آفات، مواد منفجره، الیاف مصنوعی و لاستیک ها، رنگ ها، رزین های اپوکسی و کف و مواد عایق است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران شرکت دولتی صنایع شیمیایی و پتروشیمی ایرانی است، که زیرمجموعه‌ای از وزارت نفت ایران می‌باشد. این شرکت وظیفه مدیریت و گسترش عملیات صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی کشور را برعهده دارد.

 این شرکت در سال ۱۳۴۳ توسط شرکت ملی نفت ایران، تحت عنوان «واحد تولیدی کود شیمیایی شیراز» تأسیس شد و هم‌اکنون پس از شرکت سابک دومین تولید کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه می‌باشد.

کارشناس رسمی دادگستری صنایع نفت، باید آگاهی های لازم در حوزه عملکرد کاری خود را کسب نموده باشد. نظر کارشناس رسمی در صدور رأی توسط محاکم قضایی، حائز اهمیت است.

شناسائي و تشخيص مخازن نفت خام در مناطق خشكي و دريايي. اظهارنظر فني در مورد تركيبات و محصولات نفتي.

صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری صنایه نفت و پتروشیمی

کارشناس رسمی دادگستری  صنایع نفت، پس از قبول در آزمون و گذراندن دوره کارآموزی این صلاحیتها را اخذ می‌نمایند:

ردیفکد صلاحیتعنوان صلاحیتپیش نیازسوابق تجربی مورد نیاز
11-1تشخیص و ارزیابی نفت خامطبق مقررات
21-2اظهار نظر فنی در مورد ترکیبات و محصولات نفتیداشتن صلاحیت ردیف 15 سال سابقه علمی وتجربی مفید
31-3رسیدگی و ارزیابی فراورده های نفتیداشتن صلاحیت ردیف 25 سال سابقه علمی وتجربی مفید
41-4بررسی قراردادهای تولید محصولات نفتیداشتن صلاحیت ردیف 35 سال سابقه علمی وتجربی مفید
51-5رسیدگی به اختلاف بین پیمانکاران، در مورد خرید و فروش و توزیع محصولات نفتیداشتن صلاحیت ردیف 45 سال سابقه علمی وتجربی مفید
صلاحیتهای کارشناس رسمی دادگستری صنایه نفت و پتروشیمی
  1. دارا بودن سلامت عقلی و روانی افراد متقاضی زیرا این افراد شأنی مانند قضات را دارا می¬باشند، افراد متقاضی آزمون باید دارای سنین حداقل 24 و حداکثر 65 باشند.
  2. قابل اعتماد بودن (داشتن وثاقت) و متعهد بودن به اصل نظام و همچنین قانون اساسي.
  3. دارا بودن تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران توسط متقاضیان
  4. ارائه کارت پایان خدمت یا کارت معافیت: این مورد موقع اخذ پروانه کارشناسی رسمی دریافت خواهد شد و برای ثبت نام لازم به ارائه این مدرک نمی‌باشد.
  5. عدم سوء شهرت افراد متقاضی آزمون
  6. ارائه گواهی عدم سوء پيشينه كيفري، همچنین عدم محروميت از حقوق اجتماعي.
  7. متقاضیان می‌بایست بومی همان استانی باشند که قصد شرکت در آزمون را دارند. یعنی بعنوان مثال شخصی که ساکن استان تهران است نمی‌تواند کارشناسی رسمی استان البرز شود.
    ملاک بومی بودن شخص نیز این اساس است که یا مقطع تحصیلی دبیرستان را در همان استان انتخابی آزمون گذارنده باشد و یا پنج سال متوالی در استان مد نظر سکونت داشته باشد. که برای هر دو مورد ارائه مدرک نیاز می‌باشد.
  8. ارائه گواهی عدم اعتياد به انواع مواد مخدر که می‌بایست مورد تائيد سازمان پزشكي قانوني باشد
  9. ارائه استعلام عدم محكوميت به انفصال دائم از شغل كارشناسی.
  10. متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی رسمی نباید وکیل یا کارشناس رسمی در همان رشته یا رشته دیگری باشند، درضمن از جمله شرایط ثبت نام در آزمون کارشناسی رسمی این است که داوطلب شرکت در آزمون کارشناسی رسمی نمی‌تواند کارشناس رسمی در مراجع قضایی دیگر باشند. بعنوان مثال فردی که کارشناسی رسمی دادگستری هست نمی‌تواند کارشناسی رسمی قوه قضاییه باشد مگر اینکه مجددا در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کند و در صورت قبولی کارشناس نهاد دیگر شود.

اطلاعات و دانلود نمونه سوالات رشته صنایع نفت و پتروشیمی

دانلود

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل