کارشناس رسمی دادگستری رشته گیاه‌پزشکی

با پیشرفت علوم کشاورزی، به‌منظور افزایش محصول و بهینه‌سازی محصولات، بررسی آسیب‌های کشاورزی، رشته گیاه‌پزشکی به کار گرفته شده است. اهمیت رشته کشاورزی برای کشور ایران باوجود 37 میلیون هکتار اراضی دارای قابلیت کشاورزی، مورد توجه است. گیاه‌پزشکی یکی از گرایش‌های مهندس کشاورزی می‌باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که گیاه‌پزشکان باید تأثیرات یک سم بر روی گیاهان و تأثیر آن بر روی آفات و حشراتی که بر روی گیاهان تأثیر مثبت دارند را مورد بررسی قرار دهند. اشتباهاتی که در این عرصه صورت می‌پذیرد را کارشناس رسمی دادگستری رشته مورد بررسی قرار می‌دهد و نظریات کارشناسی خود را ارائه می‌نمایند ارزیابی تأثیر سموم بر موجودات گیاهی و جانوری یکی از صلاحیت‌های رشته گیاه‌پزشکی است.

گیاه‌پزشکی علاوه بر معالجه انسان به معالجه‌ی گیاهان اعم (گیاهان زمینی، زراعی، درختان میوه)، آفات و آنچه گیاه را رنج می‌دهد می‌پردازد. دانش گیاه‌پزشکی به حفظ و معالجه‌ی گیاهان می‌پردازد و آنچه گیاه را رنج می‌دهد را موردمطالعه قرار می‌دهد بنابراین کارشناس گیاه پزشکی باید با آفاتی که به بخش‌های مختلف گیاه آسیب میزند آشنا باشند

مشخصات گیاه پزشکی

آنچه به گیاهان صدمه می‌زند، بیماری و آفات نیست بلکه سرمازدگی، گرمازدگی نیز موجب از بین رفتن گیاهان می‌گردد. گیاه‌پزشک باید با بیماری‌ها، علف‌های هرز آشنا بوده و مبارزه نماید. هر کشاورز برای مبارزه با آفات و بررسی خسارات وارد بر محصولات کشاورزی به یک متخصص گیاه پزشک که آشنایی کامل با آفات و بیماری‌های گیاهی را داشته باشد مراجعه می‌نماید.

صلاحیت‌های کارشناس رسمی گیاه‌پزشکی

صلاحیت‌های کارشناس رسمی گیاه پزشکی به شرح زیر است:

  • قیمت‌گذاری سموم
  • تشخیص سموم دفع آفات و بیماری‌های گیاهی
  • بررسی خسارات ناشی از آفات و بیماری‌های گیاهی
  • ارزیابی سموم بر موجودات جانوری و گیاهی
  • بررسی تأثیر سموم بر موجودات گیاهی و جانوری
  • تشخیص آفات و بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز
  • بررسی کیفیت سموم کشاورزی

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل