ایجاد مزاحمت و نمونه رأی مبنی بر رفع مزاحمت مطابق نظریه کارشناس

ایجاد مزاحمت و نمونه رأی مبنی بر رفع مزاحمت مطابق نظریه کارشناس

ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق چیست و چگونه قابل اثبات است؟

قانون مجازات اسلامی در خصوص ارتکاب به مزاحمت جرایمی از حبس یک ماه تا یک سال براب مرتکبین درنظر گرفته است و عموماً دادگاه ها پس از رسیدگی، علاوه بر اعمال مجازات، متناسب با موضوع متجاوز را به موظف به رفع تصرف یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق و همچنین برگرداندن اوضاع به حالت قبل از ارتکاب جرم محکوم مینماید.

همانگونه که می دانیم در هر مورد از دعاوی، مطابق قانون ادله اثبات دعوا عبارتند از: اقرار، سند، شاهد، اماره و یا قسم، لذا در صورت وقوع مزاحمت شما می‌توانید با تهیه استشهادیه محلی و یا درخواست از دادگاه بعنوان صدور قرار تحقیق محلی مستندات لازم را تهیه و تکمیل نمایید.

امروزه در اکثر مناطق یکی از بهترین راه های گردآوری دلایل اثباتی جرم این است، با پلیس۱۱۰ تماس بگیرید، مأموران پلیس ۱۱۰ هرگاه درزمان وقوع جرم به محل حاثه وارد شوند، نخستین کار را که تهیه صورتجلسه و ثبت مشاهدات عینی صحنه جرم است را انجام می دهند. صورت‌جلسه تهیه شده توسط ظابطین قضایی (مأموران پلیس ۱۱۰) دارای اعتبار شهادت شهود است و برای اثبات ارتکاب جرم در دادسرا کفایت می‌نماید.

مطابق قانون کسی نمی‌تواند و مجاز نیست بواسط استفاده از حق خود، برای سایرین مزاحمت ایجاد کند. مثلاً از محل ساختمان مسکونی به عنوان محل شغل و کسب و کار استفاده نماید و یا عناوین مشابهی که در آن فرد با استفاده از حق خود، عامل مزاحمت و تجاوز به حقوق دیگران می گردد. قانون مجازات اسلامی برای مرتکبین مزاحمت، حبس از یک ماه تا یک سال را درنظر گرفته است.

مطابق قانون مجازات اسلامی هرکس با هیاهو، سروصدا، جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به سایرین موجب بی نظمی، اخلال و سلب آسایش و آرامش عمومی گردد یا سایرین را از کسب و کار خود بواسط این اعمال باز دارد، مستوجب حبس از سه ماه تا یک سال و ضربه شلاق بنا به صلاحدید قاضی محکوم خواهد کرد.

ممانعت از حق چیست

در این حالت مانع از این می شود که صاحب حق از حق خود برخوردار و یا استفاده نماید، در این حالت عامل ممکن است متصرف عدوانی و یا ایجاد مزاحمت نکرده باشد. همانگونه که می دانیم متصرف عدوانی، کسی است که مالی را بدون رضایت مالک از تصرف وی خارج می‌سازد و خودش به صورت غیر قانونی متصرف آن شده باشد.

ایجاد مزاحمت چیست

در این حالت شخص مزاحم بدون آنکه مال را از تصرف متصرف خارج کند، برای تصرفات او ایجاد مزاحمت می‌ نماید.

رأی مبنی بر رفع مزاحمت مطابق نظریه کارشناس
بسمه‌تعالی

رأی دادگاه
در خصوص دادخواست خواهان آقای / خانم ….. به‌طرفیت خوانده آقای / خانم ….. به خواسته رفع مزاحمت به این شرح که خوانده با تخریب قسمتی از دیوار منزل خواهان به‌توسط بنایی اقدام به ایجاد دیوار جدید و نصب پنجره مشرف‌به حیاط خواهان بدون اذن وی نموده با توجه به نظریه کارشناس منتخب رسمی دادگستری که صراحتاً بر این امر اظهارنظر نموده است و اینکه خوانده نسبت به نظریه کارشناس هیچ‌گونه دفاع مؤثری به عمل نیاورده و دلیل و مدرکی نیز بر قانونی بودن عمل خویش ابراز ننموده است. بنابراین، دعوی خواهان را مصون از ایراد تشخیص و حکم به محکومیت خوانده بر مبنای نظریه کارشناس به رفع مزاحمت صادر و اعلام می‌دارد. رأی صادره حضوری و وفق مقررات قابل تجدیدنظر است.
رئیس / دادرس شعبه …….. دادگاه عمومی

2.3 / 5. مجموع: 3

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *