نحوه ارزیابی مرغداری‌ها و واحدهای پرورش طیور صنعتی

یکی از صلاحیت‌های کارشناسان رسمی دادگستری در رشته دام‌پروری و دامپزشکی ارزیابی واحدهای پرورش دام و طیور می‌باشد. با توجه به‌نظام دامداری ایران نوع بهره‌برداری واحدهای مرغداری شامل: پرورش مرغ گوشتی (نیمچه گوشتی)، پرورش مرغ تخم‌گذار، پرورش مرغ مادر گوشتی و تخم‌گذار و پرورش مرغ اجداد گوشتی و یا تخم‌گذار می‌باشد که ضوابط و شرایط ساختمان‌ها و بناها (اماکن دامی) و تجهیزات هرکدام از آن‌ها متفاوت می‌باشند. در امر کارشناسی و ارزیابی واحدهای مرغداری و دامداری، کارشناس رسمی فاکتورها و عوامل متعددی را در نظر می‌گیرد که ذیلاً هریک را به تفکیک بررسی و به توصیف آن‌ها می‌پردازیم:

محل و موقعیت استقرار واحد مرغداری:

در فرایند ارزیابی واحدهای مرغداری، موقعیت و محل استقرار تأسیسات پرورشطیور از اهمیت زیادی برخوردار است. فاصله مرغداری از شهر و یا روستا، قرار گرفتن در حریم طرح هادی روستاها، نزدیک یا دور بودن واحد مرغداری از جاده‌های اصلی و فرعی، آسفالت بودن مسیر دسترسی به مرغداری، فاصله مرغداری از سایر مرغداری‌ها و دامداری‌ها، گوسفندداری‌ها، باشگاه‌های سوارکاری، شهرک‌های صنعتی و سایر تأسیسات و کارخانه‌های صنعتی، قرار گرفتن در حریم اتوبان‌ها، جاده‌ها، فرودگاه‌ها، خطوط راه‌آهن و غیره، قرار گرفتن در حریم رودخانه، دریا، دریاچه و یا سایر عوارض طبیعی جغرافیایی از عوامل مهم و تأثیرگذار در ارزیابی واحدهای پرورش طیور می‌باشند.

عوامل مؤثر در ارزیابی زمین مرغداری‌ها:

در این بخش از ارزیابی مرغداری‌ها مساحت زمین (عرصه) مرغداری، داشتن فضای سبز، باغچه و محوطه چمن‌کاری و یا درختکاری شده شامل درختان مثمر و غیر مثمر، آسفالت بودن محوطه مرغداری، جدول‌کشی‌ها و یا خیابان‌کشی‌های داخل مرغداری، وجود تیرهای چراغ‌های روشنایی در محوطه مرغداری، وجود و یا عدم وجود بخش‌های بایر در محوطه مرغداری، حصارکشی توسط دیوار، نرده و یا فنس در اطراف مرغداری در نظر گرفته می‌شود.

عوامل مؤثر در ارزیابی زمین مرغداری‌ها
عوامل مؤثر در ارزیابی زمین مرغداری‌ها

عوامل مؤثر در ارزیابی اماکن و ساختمان‌های مرغداری:

در این قسمت تعداد، مساحت و ویژگی‌ها و کیفیت ساخت آشیانه‌ها و سالن‌های پرورشی ازنظر نوع دیوارها (سیمانی، آجری و یا سنگی)، کف سالن‌ها با در نظر گرفتن مصالح به‌کاررفته، کیفیت ساخت سقف‌ها و مصالح به‌کاررفته در آن‌ها (شامل سقف‌های آجری قدیمی، پوشش‌های ایرانیتی و ورق‌های مواج فلزی و غیره)، نوع عایق‌بندی سقف‌ها، نوع اسکلت به‌کاررفته، کیفیت کف سازی محل قرارگیری هیتر ها و تجهیزات سنگین، نوع و تعداد درها و پنجره‌های به‌کاررفته در آشیانه‌ها، سیستم برق‌کشی و آب‌رسانی سالن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و هزینه ساخت هر مترمربع آن اعلام می‌شود.

عوامل مؤثر در ارزیابی سایر اماکن و بناها مرغداری‌ها و دادپروری‌ها:

این بخش شامل ساختمان‌های اداری و دفتری، اتاق‌ها و منازل کارگری، ویلاها، انبار نگهداری دان و خوراک، سالن آسیاب و میکسر، انبار نگهداری تخم‌مرغ‌ها، موتورخانه، اتاق نگهبانی، انبار دارو و مکمل‌ها، استخرها می‌باشد که مانند بخش قبل می‌بایست کیفیت، ویژگی ساخت، پلان و محل استقرار آن‌ها نسبت به سالن‌ها و آشیانه‌های پرورشطیور و مصالح به کار گرفته‌شده در آن‌ها در نظر گرفته شوند.

عوامل مؤثر در ارزیابی تجهیزات و لوازم مرغداری‌ها:

کارشناسرسمی دادگستریرشته دامداری و دام‌پروری، در این قسمت تجهیزات دان خوری و آبخوری‌ها، تجهیزات مربوط به انتقال دان و خوراک به داخل سالن‌ها، سیلوهای ذخیره دان و خوراک، سیستم جمع‌آوری و تخلیه کود، سیستم جمع‌آوری تخم‌مرغ، قفس‌های نگهداری طیور در مرغداری‌های تخم‌گذاری، تله‌های تخم‌گذاری در واحدهای مرغ مادر، سیستم گرمایشی و هیتر ها، هواکش‌ها و سیستم خنک‌کننده، تجهیزات مربوط به شبکه آب‌رسانی و لوله‌کشی‌های داخل سالن‌های پرورشی، تأسیسات برق‌رسانی و روشنایی آشیانه‌ها، آسیاب و میکسر، ژنراتور برق اضطراری، منبع هوایی و مخازن نگهداری آب، تأسیسات مربوط به ضدعفونی و تصفیه آب را ارزیابی کرده و با توجه به تعداد، نوع، تکنولوژی به‌کاررفته در آن‌ها، سال ساخت و نصب، سالم و یا مستعمل بودن، میزان مصرف انرژی و مشخصات فنی تجهیزات بکار گرفته‌شده ارزش و قیمت آن‌ها را مشخص می‌کند.

عوامل مؤثر در ارزیابی تجهیزات و لوازم مرغداری‌ها
عوامل مؤثر در ارزیابی تجهیزات و لوازم مرغداری‌ها

عوامل مؤثر در ارزیابی منابع تأمین آب و برق و سوخت مرغداری و دام‌پروری‌ها:

کارشناس رسمی دادگستری منبع تأمین آب برای شرب و شستشو را مشخص می‌کند. با در نظر گرفتن اینکه منبع تأمین آب مرغداری از آب‌لوله‌کشی شهر و یا روستا باشد و یا اینکه از طریق چاه عمیق و نیمه عمیق استحصال می‌شود ارزیابی انجام می‌شود. با توجه به شرایط خشک‌سالی در کشور و محدود بودن صدور مجوز بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی، وجود چاه آب مجوز دار یک امتیاز محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن خصوصیات فنی چاه، قدرت پمپ نصب‌شده، قطر لوله‌های به‌کاررفته و ظرفیت آب دهی آن مطابق مجوز صادرشده از وزارت نیرو، به‌صورت جداگانه ارزش‌گذاری می‌گردد. منبع تأمین برق مرغداری نیز باید در نظر گرفته شود. لذا در این بخش کلیه هزینه‌های لازم برای نصب انشعاب برق به مرغداری ازجمله تیر گذاری، کابل‌کشی، نصب ترانس و امتیاز آن ارزیابی می‌شود. همچنین درصورتی‌که مرغداری از لوله‌کشی گاز بهره‌مند باشد هزینه‌های مربوط به لوله‌کشی گاز، نصب تجهیزات و امتیاز آن ارزیابی می‌شود.

عوامل مؤثر در ارزیابی امتیاز پروانه و مجوز مرغداری‌ها:

در آخرین مرحله از ارزیابی مرغداری‌ها، مجوز مرغداری با در نظر گرفتن ظرفیت و تعداد مرغ‌های پرورشی، نوع بهره‌برداری (گوشتی، تخم‌گذار، مرغ مادر) و مشخصات مندرج در پروانه و همچنین با توجه به ظرفیت صدور مجوزهای جدید از طرف وزارت جهاد کشاورزی در استان و شهر.

عوامل مؤثر در ارزیابی امتیاز پروانه و مجوز مرغداری‌ها
عوامل مؤثر در ارزیابی امتیاز پروانه و مجوز مرغداری‌ها

0 / 5. مجموع: 0

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *