ارزیابی نرم افزارهای کامپیوتری

ارزیابی نرم افزارهای کامپیوتری

با توجه به تولید روزافزون محصولات نرم‌افزاری از سوی کشورهای گوناگون باهدف برطرف کردن نیازهای جدید کاربران و جامعه هدف، درنتیجه نیاز به بهبود و ارتقاء و تکمیل محصولات نرم‌افزاری در جذب مخاطبین و رضایت آن‌ها اهمیت و ارزش ارزیابی نرم افزار کامپیوتر را دوچندان نموده است. ارزیابی فرآیندی است که به جمع‌آوری اطلاعات درباره ارزش و اندازه‌گیری عملکرد یک برنامه را باهدف تصمیم‌گیری و بررسی اثر آن، در پیشبرد اهداف برنامه در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین ارزیابی نرم افزار را می‌توان از جنبه‌های متفاوت موردبررسی قرارداد. ازجمله: کارکرد، پویایی، قابلیت اطمینان، قابلیت نگهداری، کاربردپذیری، بازدهی، هدف خود نرم‌افزار و غیره

فرآیند ارزیابی نرم‌افزارها را می‌توان از چندین بعد بررسی کرد:

  1. مقایسه نرم‌افزارها
  2. تعیین میزان کیفیت
  3. تعیین نقاط ضعف آن‌ها

ارزیابی انواع نرم افزار کامپیوتری

ارزیابی نرم افزار کامپیوتری را از دیدگاه‌های گوناگون می‌توان موردبررسی قرارداد. نوع، کارکرد، پویایی، قابلیت اطمینان، قابلیت نگهداری، کاربردپذیری، بازدهی، هدف خود نرم‌افزار هم می‌تواند تعیین‌کننده نوع ارزیابی باشد.

مراحل ارزیابی، زمان، هزینه و تمامی فرایند ارزیابی، بستگی به هدفی دارد که به‌واسطه آن انجام ارزیابی صورت می‌گیرد. در مورد اهداف ارزیابی نرم افزارها می‌توان مواردی را بیان نمود، ازجمله روش‌شناسی مناسب، معیارهای متناسب که ارزیابی نرم‌افزار را به‌منظور مقایسه و انتخاب نرم‌افزارها برای انطباق با محیط و عملکردهای خاصی که مدنظر فرد یا یک سازمان است، انجام می‌گیرد.

ارزیابی نرم‌افزار کامپیوتری قبل از انتخاب خرید و بررسی مطابقت آن‌ها با نیازهای سازمان، اهمیت قابل‌توجهی دارد. صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های فردی و سازمانی می‌شود. به چنین فرآیندی که باهدف بررسی مقایسه نرم‌افزار به‌منظور انتخاب خرید انجام می‌شود، باید از منظر یک پروژه نگاه کرد.

مهندسان در تهیه و تدوین و طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارها ممکن است با مشکلات و مسائل اخلاقی روبرو شوند. برای عبور از این موانع، نیازمند رهنمودهای اخلاقی و آموزه‌های دین اسلام که برگرفته از قرآن و احادیث نبوی می‌باشد، می‌توانند در تهیه و تدوین سامانه‌ها سرلوحه خود قرار دهند.

ارزیابی نرم افزار کامپیوتری
ارزیابی نرم افزار کامپیوتری

ارزیابی فناوری نرم افزار های کامپیوتری

یکی دیگر از ارزیابی‌ها «ارزیابی فناوری نرم‌افزار» است که پایه‌ای‌ترین و راهبردی‌ترین نوع ارزیابی‌ها تلقی می‌شود. در این نوع ارزیابی، فناوری خاصی که در تهیه و تدوین آن بکار رفته است مورد تجزیه‌وتحلیل و بررسی قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که برای تولید و طراحی نرم‌افزار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر نیازمند به تطبیق خاصی مورد انتظار است در تهیه تدوین و طراحی نرم‌افزار اعمال می‌گردد.

ارزیابی فناوری نرم‌افزارهای کامپیوتری به دودسته تقسیم می‌شود

  1. ارزیابی مستمر
  2. ارزیابی مقطعی
 ارزیابی نرم افزار
ارزیابی نرم افزار

در ارزیابی فناوری نرم‌افزار به روش مستمر، با توجه به گسترش و تجربه‌های گذشته، بسیاری از پروژه‌های نرم‌افزاری به‌طور خودکار، نوعی از ارزیابی مستمر را در فرآیند { تهیه و تدوین و طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارها} خود جای‌داده‌اند، هدف این پروژه‌ها جلب رضایت و مشتری مداری و حفظ آن‌ها در طول زمان است.

در این پروژه‌ها بازخورد کاربران و مشتریان در پژوهش و بررسی برای به‌کارگیری فناوری‌های جدید و منطبق ساختن نرم‌افزار با جدیدترین متد و برترین فناوری‌های روز، به‌صورت جزئی از روند تهیه و تدوین تولید و پیاده‌سازی و گسترش نرم‌افزار در نظر گرفته‌شده است.

ولی در ارزیابی فناوری نرم‌افزارها به روش مقطعی، برای سرویس‌های خاص برای به‌کارگیری سیاست خاص و کمبود بودجه و سایر دلایل از ارزیابی مقطعی استفاده می‌شود، بنابراین بهترین و کامل‌ترین ارزیابی نرم‌افزارها، به‌کارگیری یک فرآیند ارزیابی مستمر و در کنار آن، بهره‌گیری از ارزیابی مقطعی می‌باشد. به‌طور خلاصه ارزیابی مستمر در حیطه فرآیند نرم‌افزاری بکار می‌رود ولی ارزیابی مقطعی بیشتر در حوزه چرخه حیات بکار می‌رود.

5 / 5. مجموع: 5

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *