پروفیل طولی عرضی

تهیه پروفیل طولی و عرضی

وضعیت ارتفاعی زمین برای مهندسان طراح از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین قبل از اقدام به طراحی، باید وضع ارتفاعی نقاط مشخص گردد، به‌منظور مشخص نمودن نقاط ارتفاعی، پروفیل‌های طولی و عرضی مشخص می‌شود.

اهمیت پروفیل طولی و عرضی نقشه برداری

یکی از موارد استفاده از نقشه‌برداری، تهیه پروفیل‌های طولی و عرضی به‌منظور تسطیح اراضی می‌باشد، بدین منظور باید نقشه‌برداری صورت پذیرد و وضعیت توپوگرافی زمین برداشت شود. سپس با توجه به وضعیت توپوگرافی و مقاطع فاصله‌های منطقی، پروفیل‌های عرضی و طولی تهیه می‌شوند.

آماده‌سازی پروفیل‌های طولی و عرضی از کاربردهای ترازیابی می‌باشد. به‌منظور طراحی ساختمان‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط آهن، خطوط انتقال از نقشه‌برداری و تهیه پروفیل‌های طولی وعرضی استفاده می‌گردد.

با محاسبه فاصله پروفیل‌ها می‌توان اهجام خاک را بررسی نمود، به‌منظور تهیه احجام خاک، پروفیل‌های طولی و عرضی نیاز است. به‌منظور تهیه پروفیل‌های طولی و عرضی به کارشناسان رسمی با تخصص در رشته نقشه برداری مراجعه می‌شود.

تهیه پروفیل طولی و عرضی
تهیه پروفیل طولی و عرضی

پروفیل طولی

نیم‌رخ طولی (پروفیل طولی) نشان‌دهنده‌ی تغییرات ارتفاعات می‌باشد، وضعیت ارتفاعی زمین در مسیر توسط پروفیل طولی مشخص می‌شود. فصل مشترک صفحه قائم گذرنده از مسیر با زمین نشان‌دهنده‌ی نیم‌رخ طولی است.

پروفیل عرضی

پروفیل عرضی، نشان‌دهنده تغییرات ارتفاع زمین در راستای عمود بر محور اولیه و طراحی به یک اندازه از دو طرف پروفیل عرضی می‌باشند. پروفیل‌های عرضی در خاک‌برداری و خاکریزی بکار گرفته می‌شوند. پروفیل‌های طولی به کمک اندازه‌گیری‌های زمینی و با استفاده از منحنی‌های میزان در نقشه‌های توپوگرافی تهیه می‌گردد.

با مشخص بودن فواصل نقاط و محاسبه ارتفاع هرکدام از نقاط، نقاط مشخص‌شده را روی دستگاه مختصات مشخص می‌نماییم و بااتصال نقاط به یکدیگر پروفیل طولی ترسیم می‌گردد.

شرکت آرمان سنجش در زمینه پروفیل‌های طولی و عرضی رشته نقشه‌برداری خدمات گسترده‌ای را ارائه می‌نمایند و به بهینه کردن هزینه‌ها کمک نموده‌اند.

5 / 5. مجموع: 1

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *