شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام)

آیا می‌دانید شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام) چیست و چه استفاده‌ای دارد؟

در بیشتر موارد تعیین موقعیت ملکی که می‌خواهیم بخریم و مطابقت آن با سند مالکیت دشوار است، خصوصاً این موردی بود که در اسناد مالکیت دفترچه‌ای قابل‌تشخیص برای افراد غیرمتخصص و آگاه با امور ثبتی نبود، این مشکل در اسناد مالکیت تک‌برگی به‌خوبی حل‌شده و موجب شفافیت موقعیت قرارگیری املاک شده است. یکی از شاخصه‌هایی که در اسناد مالکیت تک‌برگی درج می‌گردد، عددی که در انتهای صفحه اول قیدشده به نام شناسه ملی جغرافیایی ملک است.

در اسناد مالکیت تک‌برگی، ذیل تمامی اسناد ثبتی عنوان «شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام)» قیدشده است، در این بخش توضیح خواهیم داد که این شماره چیست و به چه‌کاری می‌آید. شاید بتوان گفت که نام‌گذاری این شماره اشتباه صورت گرفته و این شماره همان مختصات UTM است که مختصات جغرافیایی هر نقطه در کره زمین منحصربه‌فرد و یونیک است، برای استفاده از این شماره و مشخص کردن موقعیت ملک روی نقشه بدین شرح عمل می‌کنیم:

  1. به نشانی سایت www.geoplaner.com بروید.
  2. شش شماره اول شناسه جام را در مستطیل بالا و در بخش X یا E وارد کنید.
  3. هفت شماره بعدی در مستطیل ذیل آن در بخش Y یا N وارد کنید.
  4. دو شماره بعدی را در خانه سوم در مربع کوچک زیر utm بنویسید.
  5. توجه داشته باشید که در مربع مقابل نوشته utm حرف n انتخاب شده باشد که نشان نیم‌کره شمالی است.
  6. حال با ok کردن در نقشه ببینید که ملک شما نمایش داده خواهد شد و متوجه می‌شوید که سند مربوط به کدام ملک است.
  7. نقطه‌ای که در نقشه نمایش داده‌شده مرکز ملک شماست.
  8. درصورتی‌که ملک شما محصور باشد به‌خوبی می‌توان دریافت که موقعیت ملک با سند مطابقت دارد یا خیر.

به عنوان نمونه مختصات جام برج میلاد تهران ۵۳۳۹۲۲۳۹۵۵۶۹۵۳۹۰۰۰۰۰۰۰۰ است که به این شکل تقسیم‌بندی شده است.

  • شش عدد اول ۵۳۳۹۲۲ مختصات E یا شرقی است.
  • هفت عدد بعدی ۳۹۵۵۶۹۵ مختصات N یا شمالی است.
  • دو عدد بعدی نمایانگر زون تهران بوده که برابر با ۳۹n است.

3.1 / 5. مجموع: 84

اشتراک گذاری توسط:

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتس‌اپ
تلگرام
ایمیل

مقالات مرتبط را مطالعه کنید:

33 دیدگاه دربارهٔ «آیا می‌دانید شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام) چیست و چه استفاده‌ای دارد؟»

  1. سلام و متشکرم از اطلاعات شما استفاده کردم مرا خوب راهنمایی کرد دوباره متشکرم. پایدار باشید.

  2. سعید محمدپور

    با تشکر از توضیحات کامل و دقیق شما.این مطلب واقعا مشکل من رو حل کرد…با سپاس فراوان از زحمات شما

  3. چند وقته این سایت geoplanerایراد پیدا کرده و درست کار نمیکنه در حالی که قبلا سالم بود

    1. این وبسایت هم اکنون فعال بوده و مانند گذشته خدمات رسانی دارد، شما با استفاده از آموزش های داده شده در این مقاله میتوانید از خدمات رایگان این وبسایت استفاده نمایید.

  4. حمید علی آبادی

    من میخواهم ملکی خریداری کنم این ملک سند تک برگ مشاعی دارد،می خواهم بدانم این ملک از نظر جغرافیایی برای همین سندی که نشان داده هست یا خیر؟؟چون که اتفاق افتاده سند تک برگ هست ولی جایی دیگری را نشان می دهد.چگونه این را می توان یافت سپاسگزارم

    1. شما از طریق شناسه جام که در ذیل سند تک برگ درج شده میتوانید موقعیت ملک را به صورت دقیق پیدا کند، برای اطلاع بیشتر در این خصوص مقاله فوق را بخوانید.

  5. سلام. ببخشید سوالی داشتم. آیا شناسه جام یک ملک تضمین کننده این هست که یقین پیدا کنیم اون ملک از اراضی ملی هست یا خیر. چون فروش این زمینها منبع درآمد خوبی برای کلاهبرداران شده و مشتریان هم اکثرا بی اطلاع هستند.

    1. شناسه جام نشان دهنده موقعیت ملک و جانمایی آن روی نقشه است، در متن سند مالکیت تک برگ که شناسه جام ذیل آن درج می شود، نوع مالکیت و مشخصات مالک درج می شود.

  6. معصومه خانی

    سلام خسته نباشید. من به تازگی ملکی خریداری کردم که قولنامه ای هستش و میخوام برای سند دار کردنش اقدام کنم منزل ما یک آپارتمان ۲۲ساله ست که ورودی منزل و امکانات اعم از برق و گاز از قبل جدا شده و هیچ ارتباطی بین ۲طبقه نیست. میخواستم بدونم من برای این ملکی میتونم اقدام کنم برای سند رسمی و اینکه هزینه نقشه برداری چقدر هستش؟

  7. من شماره فرجام ملکی در تهران را وارد میکنم اما مکانی در بوشهر را نمایش میدهد، آیا امکان دارد سند تقلبی باشد یا نشاندهنده ایرادی در سند است و اینکه آیا در مراجع قضایی قابل پیگیری است؟

    1. در خصوص شناسه جام مندرج در ذیل اسناد مالکیت تک‌برگ جدید این شناسه یکتاست و دقیقاً محل ملک با مشخصات مندرج در سند مالکیت را نشان می‌دهد. لذا در صورت عدم تطابق شناسه جام با مندرجات سند مالکیت جهت اصلاح سند مالکیت به اداره ثبت مراجعه نمایید.

  8. باسلام و احترام ، بنده بتازگی اقدام به تک برگ نمودن سند آپارتمان نموده ام ، پس از اخذ سند تک برگ آپارتمان و کنترل آن ، متوجه شدم که شناسه جام با مشخصات سند مالکیت آپارتمان تفاوت دارد و جانمایی ملک برای مکان دیگری است ، چگونه باید موضوع را پیگیری نمایم تا تصحیح گردد؟ باسپاس.

  9. سلام من یک ملک در عباس اباد شمال گرفتم وقتی شماره فرجام رو وارد کردم چند مکان را در همان حوالی نشان میدهد علت چیست

  10. سلام و متشکر از اطلاعات مفیدتون.سند تک برگی منزل من دارای شناسه یکتای ۱۸ رقمی نمی باشد و در قسمت شناسه، تصویر یک بارکد و یک عدد ۳ رقمی در زیر آن وجود دارد خواهشا راهنمایی کنید اشکال داره یا خیر وبرای رفع این مشکل چکار کنم؟

  11. با تشکر از راهنمایی شما میخوام بدونم راهی هست که اصالت سند، مالک و دیگر اطلاعات روی سند تک برگی را در یک سامانه تایید و استعلام کنم؟

  12. سلام زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در شهرکرد به من به ارث رسیده چون سند آن دفترچه ای هم نیست تک برگ قدیمی است وانحصار وراثت هم کرده ام ولی جای زمین را نمیدانم باید چگونه زمین را پیدا کنم سند متعلق به سال۱۲۳۸‌ میباشد کشاورزی .لطفا راهنماییم کنید با تشکر فراوان

  13. سلام.ممنون از اطلاعات مفیدتون.بفرمایید اگر تو سایت geoplaner بخواهیم تصویر به صورت satellite مشاهده کنیم باید چکاری انجام بدیم؟سپاس

    1. مدیر سیستم

      با سپاس از همراهی شما
      متاسفانه این وبسایت مختصات UTM را فقط در بستر ۲D نمایش میدهد و امکان مشاهده در حالت ماهواره وجود ندارد.

  14. با عرض سلام و تشکر بابت توضیحات جامع شما ، بنده یک سوال داشتم و ممنونم اگر پاسخ صحیح و صریحی به آن داده شود و سوال این هستش همانطور که در بالا به شناسه جغرافیایی جام اشاره شد که با وارد کردن آن طبق دستورالعمل موقعیت ملک مشخص میشود و نقطه مرکزی نشان دهنده مرکزیت ملک حال با توجه به ابعاد آن هستش و من در خصوص ملک ورثه ای با وارد کردن این مختصات دقیقا ملک ما را نشان میدهد ولی در خصوص نقطه ترسیمی که اشاره شد و مرکز ملک را نشان میدهد ، برای ما مرکز ملک واقع نمیشه و در واقع ابعاد ملک ما ۳۰×۷۰ میباشد که قاعدتاً باید بموازات ۱۵ متر بَر ملک نقطه در مرکز باشد ولی حساب کنید بموازات ۲۰ متر از شرق به غرب نقطه نشان میدهد یعنی از جاییکه نقطه مرکز واقع شده به سمت شرق ملک ۲۰ متر و به سمت غرب ملک ۱۰ متر و اکنون سوال این است که باید از نقطه به سمت غرب ۱۰ متر دیگه اضاف بشه که فاصله نقطه به غرب و به شرق ملک هر کدام ۲۰متر باشد یا اشتباهی رخ داده ؟

    1. مدیر محتوای سیستم

      باسلام و تشکر از دقت نظر شما
      از اطلاعات شناسه جام در حد مکانیابی ملک می توان استفاده کرد، تعیین حدود و ثغور ملک نیازمند انجام عملیات نقشه برداری دقیق می باشد.

  15. سلام،زمینی ۱۰۰۰ متری خریده ام که در سند تک برگی نوشته یک هزار سهم مشاع از ۴۰۰۰ سهم عرسه و در سند نقشه کل زمین را گذاشته است ، حالا چگونه میشود موقعیت این هزار متر را مشخص کرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *